Blåklintbuss blir skolskjutskung

På måndag kommer Mjölbybarnen som åker skolskjuts att åka i bussar med Östgötatrafikens färger. Mjölby Trafik AB gör då sin premiärtur efter att ha tagit över ansvaret.

Michael Bringemark.  Hans-Erik Haag och Bertil Hessler. Vid en av de nyinköpta bussarna som på måndag skjutsar skolbarnen i Mjölby kommun.

Michael Bringemark. Hans-Erik Haag och Bertil Hessler. Vid en av de nyinköpta bussarna som på måndag skjutsar skolbarnen i Mjölby kommun.

Foto: Mia Karlsvärd

Mjölby2013-08-13 07:00

Mjölby Trafik AB heter det nybildade bolaget som Blåklintsbuss och Mjölby Taxi AB har skapat för att ta hand om alla så kallade samhällsresor i Mjölby kommun. Tidigare sköttes dessa av ytterligare en rad andra mindre entreprenörer.

På Blåklintsbuss samlades på måndagsmorgonen alla busschaufförer för informationsmöte. Tidigare har Blåklintsbuss enbart kört skolbussarna i de centrala delarna av Mjölby, nu tar de över hela kommunen. Det innebär en ökning från 150 elever till ungefär 700 elever.

Gemensamt bolag

– Det blir säkert en inkörningsperiod. Men det ska nog gå bra, säger Hans-Erik Haag, vd för Blåklintsbuss på måndagens informationsmöte till alla busschaufförerna.

Mjölby trafik AB är samägt av Blåklintsbuss och Mjölby taxi.

– I upphandlingen ingick taxibilar för att kunna serva med färdtjänst, sjukresor och en skolskjutsar. Därför har vi skapat ett nytt bolag tillsammans med Mjölby taxi, berättar Hans-Erik Haag.

Har ni behövt nyanställa chaufförer på Blåklintsbuss?

– Vi har anställt två nya chaufförer, vi får se om det räcker, säger Hans-Erik Haag.

Michael Bringemark, som är ansvarig för skolskjutsarna på det nystartade bolaget Mjölby Trafik AB, har den senaste veckan åkt runt i kommunens olika delar för att se hur vägarna ser ut.

Blåklintsbuss har sammanlagt köpt in sju stycken nya bussar. Fem små, och tre stora.

– De små bussarna kommer en och samma att chaufför köra. De stora bussarna kommer köras av flera på grund av chaufförernas scheman, så har det varit även tidigare, berättar Michael Bringemark.

På Mjölby taxi däremot har man fått expandera.

– Vi har utökat med åtta nya fordon och kommer anställa minst fem chaufförer, berättar Håkan Karlsson, ordförande i Mjölby taxi.

Positiv utmaning

Bertil Hessler har jobbat som chaufför i tio år. Fram till i år har han kört skolbuss i centrala Mjölby. Nästa måndag börjar han skjutsa barnen i området Västra Harg, Önnebo och Mantorp.

– Jag har redan åkt runt för att bilda mig en uppfattning om var barnen bor, och även hälsat på några av dem och deras föräldrar. Det här ser jag som en positiv utmaning, säger Bertil Hessler.

Han jobbar 80 procent och kommer därför vara ledig när barnen har sina lov och studiedagar.

– Här i Mjölby är barnen gudomliga. Vi har aldrig haft några problem eller någon skadegörelse på bussarna, berättar Bertil Hessler.

Ny upphandling

Mjölby kommun har gett Östgötatrafiken uppdraget att sköta upphandlingen och planeringen för dessa samhällsplanerade resor, det vill säga skolskjuts, färdtjänst och sjukresor, i hela kommunen.

Samhällsresor i länet

– Kontakten med föräldrarna sköter fortfarande kommunen. Vi är sedan tidigare trafikhuvudmän för samhällsresorna i Åtvidaberg. I år har vi tagit över i Mjölby, Vadstena och Motala kommuner. Till nästa år kommer vi delvis ta över driften i Norrköping och Linköping, berättar Jan-Anders Johansson, trafikplanerare på Östgötatrafiken.

Samkörda resor

Suzanne Norberg är skolskjutssamordnare på Mjölby kommun. Hon har de senaste åren skött planeringen för bussturerna.

Varför lägger Mjölby kommun över ansvaret på Östgötatrafiken?

– Tanken är att kunna samköra, och på så sätt spara pengar och vara mer rädd om miljön, säger Suzanne Norberg.

Hur kommer kommunen att spara pengar?

– Tidigare har flera bilar gått till samma skola. Beroende på om skoleleverna är beviljade skolskjuts eller färdtjänst. Nu kan de eleverna åka i samma bil i stället. Vi hoppas också att exempelvis Normlösa skolbussen, som går tom tillbaka efter att skoleleverna gått av där. I stället kan erbjudas till färdtjänstresenärer på tillbakavägen.

mia.karlsvard@corren.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!