På Toyota material handling i Mjölby jobbar ungefär 3 000 personer från olika delar av landet och en stor del av dem pendlar med bil. Under våren kommer flera att kunna testa att lämna bilen och åka kollektivtrafik i kombination med vikcykel – helt gratis.
– Det råder stort intresse för att vara med. Den 18 mars går anmälningstiden ut och sedan ska de första 28 deltagarna väljas ut. Under hösten kommer ytterligare en provperiod med nya 28 deltagare, säger Maria Välitalo, chef för hållbarhet på Toyota i Mjölby.
Två av de 75 som hittills har anmält intresse är Annika Norin och Per Stark. Båda två bor i Tranås och åker bil cirka 40 minuter till jobbet.
Annika Norin har länge funderat på att börja åka tåg. Det blev aldrig av, men nu när hon kan få chansen att testa det i kombination med att cykla är hon redo för att komma till skott.
– Naturligtvis bryr jag mig om klimatet, men det finns också flera fördelar med att åka tåg. Man kan slappna av och läsa tidningar, säger hon.
För Per Stark är det också en ekonomisk fråga.
– Bensinpriserna har ökat och då är det bara bra att lämna bilen hemma. Dessutom tvingas man röra på sig, säger han.
Alla projektdeltagare ska få en gratis buss/tågbiljett från Östgötatrafiken under testperioden samt låna en vikbar cykel som också kan vara elcykel. Det är meningen att de ska slippa gå sträckan mellan tågstationen och jobbet/hemmet, de ska cykla och ta sin cykel på tåget/bussen.
På Mjölby resecentrum möter Ann-Christine Nilsson Cedermo, klimatrådgivare och ledare för projektet, Annika och Per för att visa hur cyklarna viks ihop för att få plats på tåget. Vikcyklarna väger 14 kilo, de med batteri är lite tyngre.
– Det tar bara några minuter att vika ihop dem. Vi har märkt att så fort folk testar nya saker är man mer benägen att börja göra det. Kommunen har sedan tidigare haft ett projekt där folk fick låna elcyklar och det har fungerat väl. Vi har bra cykelvägar i kommunen, säger Nilsson Cedermo medan hon hanterar cyklarna med lätthet.
Annika Norin och Per Stark blir förtjusta i de vikbara cyklarna på en gång. De är snabba och enkla.
– Om det fungerar för mig kommer jag verkligen att överväga att ställa om min pendling, säger Annika.
Projektet heter Rena resan och drivs av Mjölby kommun i samarbete med Toyota. Östgötatrafiken och arbetskooperativet Rondellen hjälper också till.