Bilist körde om epa-föraren Wilma i tunnel – fick möte

Vid tunneln under väg 50 vid Skrukeby blev epa-föraren Wilma Hallgren Andersson omkörd av en bil som fick möte. Som tur var slutade det bara med en trasig fälg.

"När jag kör under tunneln och är på väg upp i backen kommer det en bil bakifrån och kör om. I det andra körfältet dyker en mötande bil upp. Jag var tvungen att hålla åt höger så mycket jag kunde för att undvika en olycka", säger Wilma Hallgren Andersson.

"När jag kör under tunneln och är på väg upp i backen kommer det en bil bakifrån och kör om. I det andra körfältet dyker en mötande bil upp. Jag var tvungen att hålla åt höger så mycket jag kunde för att undvika en olycka", säger Wilma Hallgren Andersson.

Foto: Fredrik Sandberg

Mjölby2022-10-05 05:00

Wilma Hallgren Andersson är 16 år och bor i Skrukeby strax utanför Mjölby. Sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka har hon tagit sin svarta a-traktor, eller epa som hon själv säger, till skolan och jobbet.

– Jag tog körkortet en månad efter att jag fyllt 15 år. Jag bor på landet och jag vill inte köra moped för det blir för kallt. Mopedbilar är livsfarliga.

undefined
"När jag kör under tunneln och är på väg upp i backen kommer det en bil bakifrån och kör om. I det andra körfältet dyker en mötande bil upp. Jag var tvungen att hålla åt höger så mycket jag kunde för att undvika en olycka", säger Wilma Hallgren Andersson.

Wilma går på Kungshögaskolan och jobbar extra på McDonald´s så hon åker till och från Mjölby vid olika tider.

– Den senaste tiden har det varit värst på morgonen. Sedan kan det vara mycket trafik runt fyra på eftermiddagen när folk slutar jobbet.

När Wilma åker in till Mjölby kör hon på en raksträcka med en tunnel under väg 50. Innan tunneln finns en nedförsbacke och efter tunneln lutar vägen uppåt igen. Bron över vägen gör att sikten är starkt begränsad.

undefined
När Wilma åker från hemmet kör hon på en raksträcka med en tunnel under väg 50. Innan tunneln finns en nedförsbacke och efter tunneln lutar vägen uppåt igen. Bron över vägen gör att sikten är starkt begränsad.

I söndags förra veckan när Wilma var på väg till jobbet hände en incident vid bron som påverkat henne.

– När jag körde under tunneln och var på väg upp i backen kom det en bil bakifrån och körde om. I det andra körfältet dök en mötande bil upp. Jag var tvungen att hålla åt höger så mycket jag kunde för att undvika en olycka. Tyvärr körde jag in med höger framdäck i trottoarkanten och skadade fälgen.

– Man blir chockad för det går så snabbt. Det är inte första gången, det händer ofta. Dagen efter körde pappa hem mig i epan och då körde en bil om i tunneln igen.

Wilma är tydlig med att det inte bara handlar om henne, utan att fler epa-förare upplever omkörningar som ett problem.

– Det har alltid varit folk som kör om. De struntar i om det i en tunnel, en skarp sväng eller skymd sikt. De ska bara om. Man blir van efter ett tag, men det är inte roligt. Det har varit nära att bilar har krockat flera gånger.

– Jag brukar tuta åt dem för de fattar inte själva.

undefined
Wilma är tydlig med att det inte bara handlar om henne, utan att fler epa-förare upplever omkörningar som ett problem. "Det har alltid varit folk som kör om. De struntar i om det i en tunnel, en skarp sväng eller skymd sikt. De ska bara om", menar Wilma Hallgren Andersson.

Varför tror du att bilister kör om på det här sättet?

– Jag förstår att bilförarna tycker att det är frustrerande att vi åker sakta. De kanske är på väg till jobbet eller ska lämna barn på förskolan. Jag tycker ändå att de ska visa respekt, för vi får inte åka snabbare. De måste följa trafikreglerna oavsett. De borde tänka på säkerheten för oss epa-förare, men även för sig själva och andra trafikanter.

undefined
Wilma Hallgren Andersson är 16 år och bor i Skrukeby strax utanför Mjölby. Sedan drygt ett och ett halvt år tillbaka har hon tagit sin svarta a-traktor, eller epa som hon själv säger, till skolan och jobbet.

Snart är det dags för Wilma att ta körkort för ”vanlig” bil.

– Eftersom jag själv kör epa har jag förståelse och vet när jag kan köra om eller inte köra om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!