Klockan 18 på tisdagen krossades bakre sidorutan på en bil som stod parkerad utanför McDonalds i Ödeshög. En resväska med kläder blev bytet. Kanske ansågs det för magert, för kl 19 hände precis samma sak utanför Chop-chop i Mjölby. Även där krossades bakre sidorutan på en parkerad bil. Ryggsäck, kläder, skor och nycklar var borta när ägaren kom ut och skulle åka iväg.
– Man kan vara nästan säker på att de båda anmälningarna har ett samband, säger Thomas Agnevik på polisregionens presstjänst.
Varje anmälan utreds för sig, men när man anar ett samband så hamnar det på polisområdets avdelning för brottssamordning. Där jobbar Joakim Wallberg.
– Jag har inte fått in fler anmälningar än så länge, men det kan mycket väl komma, om de fortsatt uppåt eller vänt neråt igen, säger Joakim Wallberg, inspektör vid brottssamordningen i polisregion öst.
Det är inte första gången sådana stöldresor upptäcks. Den 17 januari kom det in sex likadana anmälningar, med början i Skillingaryd och avslut i Nyköping. Varje enskild händelse är ett mindre så kallat mängdbrott, men tillsammans kan skador och tillgrepp innebära stora kostnader.
– För den enskilde drabbade är det ofta skadorna på fordonet som är det mest kostsamma, menar Joakim Wallberg.
Enligt honom finns det två olika modus operandi, dels att gärningspersonen kikar in genom en ruta, krossar den och rycker åt sig det som ligger där. Det andra sättet är elektroniskt. Med en störutrustning störs signalen från ägarens nyckel ut när denne trycker på knappen för att låsa på väg från bilen. Bilen blir aldrig låst.
– Så det är viktigt att bilägaren förvissar sig om att billåset verkligen blir aktiverat, menar Joakim Wallberg.
Vid de aktuella brotten i januari har det inte varit metoden. Här har man genomgående valt att panga rutan.
Hur stor chans är det att lösa sådana här brott?
– De här brotten är mycket svåra att klara upp med tanke på att det är väldigt få vittnen, och väldigt få spår. Men ibland har vi tur med att det finns övervakningskameror och då har vi fått personer dömda. Men vi behöver ofta iakttagelser, säger Joakim Wallberg.
E4 är ju lång. Har ni samarbete me andra polisregioner?
– Absolut. Vi pratar kontinuerlig med de andra, särskilt Region syd, som är området söder om oss. Dem har vi kontakt med varje vecka om vad som rör sig upp och ner längs vägarna.