”Vägen görs bättre, ändåfår vi åka långsammare på den”, skriver en irriteradCorrenläsare som inte tycker sig sett att det pågått något vägarbete på länge.
– Anledningen är att vägen fortfarande är arbetsplats även om arbetet intesker kontinuerligt, svararJan Johansson, projektledare på Trafikverket.
Mittvajer saknasArbetsmiljön går före framkomligheten – även om Trafikverket försöker hitta lösningar som gynnarbåda, menar han. Mittvajern saknas fortfarande, och arbetet med den ska påbörjas i vår för att vara klar någon gång i sommar. Det krävs varmare väder för att få dit rätt beläggning innan vajrarna kan sättas på plats. Men det är inte hela svaret.
– Vajrarna är det sista som kommer på plats. Mitträcket tar man inte förrän allt är klart eftersom det ska gå att korsa vägen innan,säger Christer Jansson, NCC:s platschef för riksväg 50 som är entreprenör för vägbygget.
100 i framtiden?Det formella beslutet om hur hög hastigheten ska bli på den färdiga vägen är intefattat än. Föreslagen hastighet är 100 kilometer i timmen, enligt Jan Johansson. Han har endast fått ett fåtal klagomål om vägbygget,tycker att det på det hela taget har gått ganska bra men tar gärna emot synpunkter på förbättringar.
Mycket av skyltningenär också provisorisk än så länge, och avfarten vid Mjölby västra ska byggas i sommar.