Inne i det som ska bli ny matsal håller Mattias Hultsten på att limma parkettgolv av smala ekstavar. Han berättar att de centimeterbreda stavarna är en restprodukt efter tillverkning av ekparkett. Under parketten ligger en korkmatta för att dämpa buller.
Att det ska vara klart om två och en halv månad är lite svårt att tro. Men det råder full aktivitet med hantverkare. Skolombyggnaden är dimensionerad för nio paralleller, årskurs sju till nio.
– Specialkosten kommer att serveras här vid disken mot tillagningsköket. All annan mat hämtas från buffén i mitten, berättar rektor Joachim Stigenhed som guidar oss i det nya E-huset.
På våningen över matsalen och köket finns undervisningslokaler för anpassad grundskola och särskild undervisningsgrupp. I anslutningen mellan det nya och det gamla huset finns en lounge, med sittytor för rasthäng.
Våning ett och två i A-huset mot Lagmansgatan är inflyttningsklara för skolans högstadieelever. Där är det lektionssalar plus elevhälsans lokaler. Korridorerna är omgjorda. De har fått nya skåp och mysiga sittytor.
Nu börjar omvandlingen av C-husets skolsalar till personalutrymmen och kontor. När eleverna börjar äta i den nya byggnad E ska gamla matsalen byggas om till bland annat bildsal.
– Det är väldigt mycket logistik och en ombyggnadstid på två och ett halvt år, säger Joachim Stigenhed.
Just nu har man kommit ungefär ett och ett halvt år igenom denna pärs.
– Det vi lärt oss är att man helst ska undvika att bygga om en skola medan den är igång. I vårt fall var det nödvändigt. Men det optimala hade förstås varit att bygga den nya skolan först, säger han.
Då har man ändå byggt upp fyra paviljonger för bland annat mellanstadieklasser för att avlasta. Plus en provisorisk ”byggbarrack” med slöjdsal.
Joachim Stigenhed tycker ändå att det har fungerat bra. En del problem med buller, både utifrån och inuti byggnaden, har det varit. Skolgården har varit delvis avstängd för eleverna. En tillfällig fotbollsplan har ordnats mot Järnvägsgatan och mellanstadiet har en egen ”gård” med lekredskap intill paviljongerna.
– Det har inte varit mycket negativa reaktioner från elevernas vårdnadshavare. Vi har försökt ha dialog och informera. Delvis har vi kunnat jämka lite med byggfirmorna för att undvika störning.
Nu kan man glädjas åt att börja använda de nyrenoverade lokalerna.