Vi följde med Gustav Carlsson under snöröjningen på E4 under onsdagens snöväder.
När vi kliver av i Mjölby efter turen till Ödeshög har Gustav Carlsson många timmar kvar på vägen. "Ibland är jag lite trött på det. Att sitta och skava asfalt hela nätterna är inte jättekul. Det blir mycket nätter och helger. Men jag vet inte vad jag vill göra istället. Man får ha rutan nere och lyssna på musik så man håller sig vaken. Varje gång vi vänder går vi ut och kollar till grejerna.".
Gustav och hans pappa Niklas kör varsin plogbil. De kör i varsin fil för att göra plogningen så effektiv som möjligt. Det kallas för tandemplogning.
Vid Hulje i Mjölby finns en depå med vägsalt. Här fyller lastbilarna på innan de ger sig ut i snövädret igen.
Just idag är det ingen bil som kör om plogbilarna. Men när de stannar till susar bilarna förbi i hög fart. "Ofta när det är halt ringer de och skäller. Många klagar när vi saltar fast det är plusgrader. Men det kan vara minus i vägbanan. De är kanske sura för att vi skitar ned bilarna."
Niklas Carlsson har varit i snösvängen i 11 år. Det har blivit många turer mellan Mjölby och Ödeshög.
När plogbilarna vänder i Ödeshög passar Gustav på att kolla till att allt fungerar som det ska. "Det är roligt att ploga när det är mycket snö. När det ryker och sprutar. Det är kul att se att det blir så stor skillnad när vi plogat."
Gustav Carlsson läste fordonslinjen i Eksjö. Då tog han körkort för tung lastbil. "Jag tog studenten 2017 och sedan dess har jag kört plogbil på vintern."
N Frakt som drivs av Gustavs pappa Niklas har ansvar att hålla E4 mellan Ödeshög och Mjölby körbar.
Snart framme i Ödeshög. Plogbilen håller drygt 55 km/tim. Snittförbrukningen brukar ligga på 5-6 liter diesel/mil. Idag är snön tung och förbrukningen är stundtals uppe i 9,5 liter/mil.
Gustav berättar att han tycker om bilar och motorer. "Den dagen det blir ellastbilar så slutar jag. Det ska ju låta och vara lite skitigt", skojar han.
När vi kliver av i Mjölby har Gustav många timmar kvar på vägen. "Ibland är jag lite trött på det. Att sitta och skava asfalt hela nätterna är inte jättekul. Det blir mycket nätter och helger. Men jag vet inte vad jag vill göra istället."
Det är mysigt och ombonat i Gustavs lastbil. På sommaren jobbar han med asfaltsläggning och då händer det att han sover i lastbilen.
En kaffebryggare är praktiskt i lastbilen.
"Med salt och plog väger lastbilen närmare 35 ton", förklarar Gustav.
På en skärm i förarhytten har Gustav koll på plogen. Inne i bilen styr han salthalten på vägsaltet.
Tomas Pettersson är platschef på Terranor. Från sitt kontor har han full koll på verksamheten ute på vintervägarna. På skärmen ser han hur mycket snö som finns på vägarna och hur mycket det blåser.
På väggen på kontoret kan Tomas Pettersson följa alla plogbilar via gps.
Just idag går telefonen varm hos Tomas Pettersson på Terranor. De har ansvar för snöröjningen på de stora vägarna i västra Östergötland.