Det framgår av en svarsskrivelse som Mjölby kommun har lämnat till Inspektionen för vård och omsorg (IVO), efter att myndigheten krävt en beskrivning från kommunen.
Som vi tidigare berättat har anställda inom socialförvaltningens avdelning Arbete och välfärd, som bland annat hanterar ekonomiskt bistånd till Mjölbyborna, kritiserat arbetsmiljö och ledarskap.
Under sommaren lämnades tre anmälningar till IVO om brister inom avdelningen. Bland annat berättade anmälare att Mjölbybor inte fick sina ansökningar om bidrag hanterade i tid och riskerade att bli vräkta från sina bostäder.
Ingen har vräkts eller stått utan pengar till mat, framhåller socialförvaltningens verksamhetschefer i sin skrivelse till IVO. Enligt ledningen beror personalbristen på att många anställda ofta är frånvarande för vård av barn, och att flera som kommunen rekryterat kort efter anställningen sagt upp sig. Nu har flera rekryteringar gjorts och förbättringsarbete pågår efter den arbetsmiljöenkät som gjordes efter semestrarna.
En del av kritiken om bristande delaktighet har sin grund i ledningens kommunikation med medarbetare, skriver förvaltningsledningen, men den framför också att medarbetare har eget ansvar att sätta sig in i vad uppdraget kräver för att känna sig delaktiga. ”Vi behöver lägga mer tid på kommunikation och dialog”, skriver ledningen till IVO.
IVO ska granska svaret och ta ställning till om kritik ska riktas mot Mjölby kommun eller om ärendet ska avslutas.