När Robert Johansson och hans sambo i lördags kom tillbaka till huset i Mjölby efter en kort promenad tjöt brandlarmet och det bolmade rök från ett städskåp.
– Det var inte så kul att komma hem till. Lyckligtvis hade branden självsläckt eftersom dörrarna till städskåpet är så pass täta att elden kvävdes, säger han ett par dagar efter branden.
Branden kunde ha slutat betydligt värre om elden inte upptäckts i tid. På övervåningen befann sig parets båda barn, en 14-åring och en sovande tre-åring.
– Men brandvarnaren på övervåningen som är kopplad till dem på undervåningen hade inte utlösts.
Branden hade orsakats av ett 9-volts litiumbatteri som enligt Robert Johansson stod för sig själv på en hylla i skåpet. Batteriet hade han köpt för drygt två år sedan i samband med att han skaffade en brandvarnare till huset dit familjen nyligen flyttat.
– Men batteriet passade inte riktigt i brandvarnaren. Det var lite för stort, eller om brandvarnaren var för liten, så jag stoppade in det i skåpet.
Och där har det stått sedan dess. Hur det kan ha självantänt vill Robert inte spekulera för mycket i.
– Det ska inte kunna hända. Kanske var det något fabrikationsfel på batteriet från början, funderar han.
Räddningstjänsten behövde aldrig komma till huset men Robert Johansson ringde i alla fall 112 för att få råd och stämma av läget.
– Vi skulle se till att inte andas in röken och se till att vi fick bra ventilation. Med hjälp av en tång kunde jag plocka ut ett annat batteri så att inte det också skulle börja brinna.
I skåpet fanns även andra sorters batterier och på en hylla ovanför stod ett par små gasoltuber till ett gasolkök som kunde ha exploderat.
– Vi hade allt möjligt där så som man brukar ha i ett städskåp.
Robert Johansson konstaterar att han och sambon blev lite skärrade innan de kände att läget var under kontroll.
– Vi var ju ute så kort stund.
Han har uppmärksammat Biltema, där batteriet är inköpt, på branddramat eftersom han vill att företaget ska veta vad som hänt.
– Jag vill inte beskylla dem för något, bara informera dem, säger han. Andra kan ju ha drabbats.
Men enligt Biltemas marknadschef Johan Gerdevång har företaget inte fått några tidigare reklamationer på den här typen av batterier. I ett mejl svarar han att företaget sålt enorma volymer av samma typ av batteri under åren och inte har några rapporterade fall likt detta.
– Alla våra batterier testas i fabrikerna innan för att säkerställa att ingen intern kortslutning finns, skriver han.
Han skriver också att för att ett batteri skall kunna börja brinna krävs det att det kortsluts på något sätt, alltså att något måste komma i kontakt med båda polerna samtidigt.
– Detta kan även ske om batteriet skadas på så sätt att själva battericellen punkteras.
När det gäller Mjölbyfallet inväntar företaget fler uppgifter för att kunna uttala sig om vad som skett.
Enligt Henrik Wahlström, vd för utbildningsföretaget Brandfast, är det extremt ovanligt att litiumbatterier kortsluts internt så att de börjar brinna.
– Generellt brukar inte primärbatterier, som det handlar om här, kortslutas och börja brinna, till skillnad från litiumjonbatterier som är uppladdningsbara, säger Henrik Wahlström. De är tillverkade i en helt annan teknik vilket innebär att det inte är samma risker med litiumbatterier, som inte är uppladdningsbara, som med litiumjonbatterier. De senare tål inte värme eller att bli överladdade.