Även lärarna protesterar

Skolförslaget kan få stora ekonomiska och pedagogiska konsekvenser. För det varnar ett 30-tal av Mjölbys gymnasielärare i ett protestbrev till ansvariga politiker.

MJÖLBY2014-03-13 06:45

– Vi lärare är överens. Det här vore döden. Lärarna gråter och undrar hur en sådan här tokig idé kan ha fått komma fram utan dialog med lärare och elever, att bara förstöra allt.

Så säger även en lärare som hört av sig till Corren och som vill vara anonym.

Protestbrevet skickades till utbildningsnämnden i tisdags, kort efter att eleverna hade hållit sitt informationsmöte i skolaulan.

Emot förslaget

Även lärarna är emot förslaget att slå samman koncentrations- och blockläsning, med liknande argument som eleverna framförde i gårdagens Corren.

Hittills har Mjölbygymnasierna glädjande nog ökat sitt antal förstahandssökande bland årets årskurs 9-elever. Om förändringarna genomförs ser lärarna en stor risk för att elever som sökt till skolan väljer andra gymnasier.

Lärarna har framfört sina synpunkter till gymnasiechefen vid flera tillfällen men inte lyckats påverka Pär Palmgren, som nu beslutat att gå fram med ett eget förslag.

Det hade varit naturligt att låta eleverna medverka i dessa för dem så viktiga frågor, menar lärarna, och nämner också att ledningen har förbjudit dem att prata med eleverna om vad de tycker om block- och koncentrationsläsning.

Enligt skollagen är det endast rektorn på respektive enhet som kan besluta om den inre organisationen, påpekar lärarna, medan utbildningsnämnden är den instans som beslutar om timplaner.

Chefen svarar

Pär Palmgren, chefen för gymnasie- och vuxenutbildningen, har svarat på brevet, trots att det inte är ställt direkt till honom.

Brevet från lärarna är till vissa delar vilseledande och skapar onödig frustration hos många, anser han.

Han betonar att ledningen måste arbeta efter gemensamma riktlinjer – samtidigt som den viktiga principen följs om rektorns friutrymme. Därför ska de specifika programmens önskemål mötas så långt som möjligt. Han håller inte med om att pedagogiken blir sämre och hänvisar till att Skolverket inte tar ställning för den ena eller andra modellen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!