På Toyota Material Handling i Mjölby jobbar Henrik Ulin. Ritningarna till kaminen är fritt tillgängliga och han fick med sig några arbetskamrater i projektet. Företagsledningen utsåg Henrik till ansvarig för jobbet.
– Jag är förvånad att BT som företag inte hjälpte till mer med logistiken, säger han.
Plåt kunde man fixa via företagets leverantörer. Kapning, bockning och svetsning fick de tillåtelse att göra på företaget. Utanför arbetstid.
Ett gäng om fyra jobbare skar plåt och bockade. Svetsare satte ihop de totalt 160 kaminerna i företagets svetsskola.
Tanken var att frakta ner dem med Väderstads Ukrainabilar. Dessa går varje vecka dit med jordbruksredskap. Men där fanns det inte plats för extra kaminer.
– De hade fullt. De fraktar bland annat dieselgeneratorer som folk och företag skänkt, berättar Henrik.
Toyota har inga egna transporter till Ukraina, men en anställd förmedlade kontakt med en lokal hjälporganisation. Kaminerna kom iväg via en Tranåsspeditör. De fraktades till staden Zinkiv mellan Charkiv och Kiev.
– Men det innebär att vi inte vet var kaminerna hamnar. Det är tråkigt att inte veta, tycker Henrik.
Peter Carlsson som är fabrikschef på Toyota tycker att det var en fin gest av killarna.
– Men företagets del i det hela har bara varit att ställa upp med lokaler och maskiner, det var ett enskilt initiativ av dem, säger han.
Henrik Ulin och hans arbetskamrater hoppas nu att kaminerna kommer till nytta i vinterkylan någonstans i Ukraina.