– Vi har ett antal klagomål att utgå ifrån. Beroende på vad kommunen svarar på det här kan vi gå vidare i våra eftersökningar, säger Cecilia Lobos, handläggare vid Inspektionen för vård och omsorg (IVO).
Anmälningarna har fått IVO att besluta om tillsyn av förhållandena i Mjölby.
I tre separata anmälningar till IVO hävdar personer att socialförvaltningens enhet som hanterar bland annat ekonomiskt bistånd (socialbidrag), med avdelningsnamnet Arbete och välfärd, i många fall betalar ut pengar så saktfärdigt att Mjölbybor riskerar att bli vräkta från sina bostäder när de inte har pengar till hyran.
– Till råga på allt är det här människor som redan är sjuka, arbetslösa eller socialt utsatta på andra sätt. Människor som redan lever i en stressad situation och är beroende av samhällets hjälp, skriver en anmälare till IVO.
– Speciellt barnfamiljer hamnar i ännu värre ekonomisk utsatthet på grund av att handläggningen inte fungerar, skriver en anmälare.
– Denna negativa spiral måste få stopp omgående, skriver en annan.
Läs mer: Socialanställda kritiserar arbetsmiljön
Läs mer: "Vi har problem av olika skäl"
Anmälarna hävdar också att personer i arbetsledande ställning favoriserar vissa bidragstagare och betalar ut bidrag utan att kräva in kvitton, kontoutdrag eller annan dokumentation, och att anställda uppmanas att göra samma sak.
Den tröga handläggningen beror på att myndighetsutövningen inte sköts enligt lag; ärenden inte kan följas när dokumentation saknas. Men även på personalbrist, enligt anmälarna. Personalbristen beror enligt dem på sjukskrivningar och uppsägningar på grund av dålig arbetsmiljö.
Enligt de uppgifter som lämnas till IVO kan det, på grund av personalbrist, ta veckor innan Mjölbybor i behov av socialens stöd kan få kontakt med en handläggare. Under den tiden kan folk ha hunnit hamna i ekonomisk skuld för att de tvingats låna ihop pengar, beskriver en anmälare.
De tre anmälningarna kom till IVO i augusti. Den 29 september meddelade IVO att myndigheten inleder en granskning och uppmanade Mjölby kommun att bemöta anklagelserna och redogöra för vad kommunen gjort för att åtgärda brister.
IVO vill också veta om någon har gjort en anmälan mot den egna verksamheten enligt lagen Lex Sarah, som kräver att anställda anmäler sig själva när de ser missförhållanden som kan drabba vårdtagare/medborgare.