Priser på mat, el och bränsle har ökat drastiskt under hösten och många hushåll börjar får en alltmer ansträngd ekonomi. Dessutom har Fastighetsägarna flaggat för att de vill höja hyrorna med tio procent nästa år.
Utvecklingen i samhället ger effekt hos kommunens vräkningsförebyggare Ingela Kassel på omsorgs- och socialförvaltningen i Mjölby.
– Elpriserna ser vi redan nu har stor påverkan för många, säger Ingela och får medhåll av Cecilia Blomberg, tillförordnad enhetschef på vuxenenheten.
– Ja, vi ser en ökning. I går fick vi meddelanden om två el-avstängningar, det är mycket, säger Cecilia. Elbolaget MKN har flaggat för att antal underrättelser om risk för elavstängning kommer att öka.
Socialtjänsten räknar med att få ännu fler ärenden om avhysningar och avstängda el-abonnemang.
– Hushållens ökade kostnader gör det särskilt svårt för dem som inte har en ekonomisk buffert att ta av. Det är även svårt för de personer som är bidragsberoende då nivån på ekonomiskt bistånd inte höjts i takt med inflationen, säger Ingela och tillägger:
– Vi hoppas att regeringen ser över nivån för ekonomiskt bistånd. Om fastighetsägarna får igenom sina hyreshöjningar så har vi ett jättestort dilemma. Då får vi en ännu större mängd personer som inte klarar av sin ekonomi. Vi har redan i dag ett problem med för höga hyror för många människor.
Funktionen som vräkningsförebyggare infördes förra året efter att socialtjänsten märkte att avhysningarna i Mjölby ökade mellan 2019 och 2020. Sedan funktionen infördes på vuxenenheten har verkställda avhysningar minskat (se fakta).
Ingela Kassel har nu haft rollen i 14 månader och har infört nya rutiner för att förebygga vräkningar. Det handlar om att få en bra samverkan med hyresvärdar och att socialtjänsten blir inkopplad tidigt i processen och involvera andra som jobbar med klienter, exempelvis i form av boendestöd, hemtjänst, familjeteam och bistånd.
Det många hyresgäster inte vet är att man har förverkat sin hyresrätt redan efter åtta dagar när betalningsdatumet för hyran passerat, enligt Ingela. Men den går att få tillbaka och därför råder hon personer som ligger i riskzonen för vräkning att ta kontakt med kommunen tidigt om man behöver olika former av råd eller stöd.
– En avhysningsprocess kan ta tre, fyra månader, så det finns tid till förändring. Bara för att man får ett betalningsföreläggande behöver det inte sluta med att man blir avhyst. Man ska inte ge upp. Men agerar man inte ökar både kapitalskulden och dess räntor och avgifter och om avhysningen verkställs får man en prick i fem år vilket kan göra det svårt att få en ny bostad, säger Ingela.
Har däremot en hyresgäst skrivit på en delgivning om hyresskulden, vilket är en form av bekräftelse på att man känner till skulden, så har hyresgästen bara 21 dagar på sig att återvinna sin hyresrätt.
– Därefter är det upp till hyresvärdens goda vilja om hyresgästen får bo kvar. Många hyresvärdar är måna om hyresgästerna och det är inte ovanligt att de lämnar uppskov på avhysningen förutsatt att skulderna reglerats, säger Ingela.
Kommunen samverkar med Kronofogden, Hyresgästföreningen och hyresvärdar, framför allt det kommunala Bostadsbolaget som har 2700 hyreslägenheter i Mjölby. De har gemensamma regelbundna möten för att följa upp hyresgäster som riskerar att förlora sin bostad. Ingela hoppas att fler privata hyresvärdar vill ansluta sig till det vräkningsförebyggande arbetet.
– Hyresvärden får förmedla vilka personer som riskerar att förlora sin bostad till Socialtjänsten. Men om socialtjänsten har någon form av kännedom om hyresgästen råder tystnadsplikt såvida inte hyresgästen lämnar medgivande till att information får lämnas.
Underrättelser om personer som riskerar att förlora sin bostad skickas till socialnämnd i kommunen.
– Då sådana inkommer skickar jag inledningsvis ett brev till hyresgästen och följer upp ärendet. Innan jag aktivt börjar söka personer så kollar vi om skulden kvarstår. Om den inte är betald försöker man nå personerna genom telefon, mejl, sms och skickar kallelser. Vi får tyvärr inte gå hem och knacka dörr så där är hyresvärdarna en otroligt viktig samarbetspartner, säger Ingela och tillägger:
– Bostadsbolaget har börjat kalla sina hyresgäster som har skulder på möten där jag också bjuds in. Det ger en bra möjlighet att få kontakt med hyresgäster, det är en av de största utmaningarna annars. I en del fall finns en psykisk ohälsa och beroende inblandat, men vi möter alla typer av klienter från alla samhällsklasser.
När ett ärende har gått så långt att en hyresgäst ska vräkas kommer två personer från Kronofogden till bostaden. I de flesta fallen ska även någon från socialförvaltningen vara med liksom hyresvärden. Ibland behövs även en låssmed. Det kan vara en svår situation, berättar Ingela:
– Är det någon hemma så är Kronofogden tydlig med att de får ta med det viktigaste, som medicin och kläder. I Mjölby har vi bestämt att socialtjänsten alltid ska delta vid avhysning för att kunna möta upp och ge stöd till den som blir avhyst. Det tuffaste är när man inte når fram till hyresgästen eller om hen ändå väljer att tacka nej till hjälp. Det finns nog många skäl till det och det händer att man kommer tillbaka lite senare.
Vad har ni för råd till personer som börjar få en dålig ekonomi?
– Ta kontakt med kommunens budget- och skuldrådgivning om man behöver stöd med budget, prioriteringar, olika avtal med mera, säger Ingela. Ta gärna kontakt med hyresvärden och fråga om möjlighet till en avbetalningsplan. Vi kan stötta i kontakten med hyresvärden om man önskar. I fall där avhysning är det enda som återstår så rekommenderar vi att man försöker flytta innan avhysningsdatum för att inte få en prick på sig.
Tror ni många känner skam över att ta hjälp av socialtjänsten?
– Ja, men jag skulle vilja säga att man inte ska skämmas, det finns inget som vi inte har stött på, säger Ingela.
– Och det är också ofta det som är problemet, man kanske gärna stoppar huvudet i sanden i stället för att be om hjälp. Då kommer vi inte i ett sådant sent skede, tillägger Cecilia.
Vad har ni för råd till hyresvärdar?
– Att se vinsten av samverkan och inte vänta för länge med att agera om de har en hyresgäst som bryter mot hyresavtalet, säger Ingela. Vårt mål är att minska antalet avhysningar och att det ska fungera för både hyresvärd och hyresgäst.