I klassrummet på Norrgårdens utbildningscentrum i Mjölby sitter Anders Edbäck från Växjö och Peter Sjöblom från Göteborg och pustar ut. De har precis skrivit färdigt sitt sista examensprov. Det har varit ett intensivt år för dem båda.
– Jag har väntat på det här ganska länge, säger Anders Edbäck.
– Det kommer bli skönt att koppla av lite, tillägger Peter Sjöblom.
Ville ha en utmaning
Både Anders och Peter har valt att omskola sig till lokförare.
Anders är 45 år och har tidigare jobbat som lastbils- och busschaufför. När han var yngre har han alltid velat köra tåg.
– Det känns helt rätt att jag bytte karriär. Jag har jobbat som chaufför hela livet och började tröttna på det. Jag tänkte att om jag ska göra någon förändring i mitt yrkesval så får jag passa på att göra det nu innan jag blir alldeles för gammal. Det var det som drev mig till att utbilda mig till lokförare, säger han.
Peter berättar att han hade samma tankar som Anders. I 20 år har han jobbat inom vården som personlig assistent och trivdes bra med det, men till slut ville han ha en större utmaning.
– Jag är 42 år och kom till en punkt i livet att måste göra något annat. Jag trivdes ganska bra som personlig assistent men jag kände att jag inte utvecklades i det.
Ansvarsyrke med garanterat jobb
Grundutbildningen i Mjölby är på cirka ett år med ett par veckors praktisk internutbildning hos en arbetsgivare. Varje år utbildas cirka 30 lokförare. Grundkravet för att söka till utbildningen är att man ska ha fyllt 20 år. Den yngste eleven på Lokförarutbildningen är 21 år och den äldste är 51 år.
Att allt fler äldre söker till utbildningen är bara positivt, tycker Daniel Ståhl, utbildningsledare på Lokförarutbildningen i Mjölby. Förra året hade man svårt att locka till sig rätt kompetens, men i år har det vänt.
– Nu har vi alla möjliga människor som söker till vår utbildning tack vare en intensiv marknadsföring på nätet. Vi har fått fler elever som är över 40 år med annan yrkeserfarenhet i bagaget och det är bara positivt. Det tycker även arbetsgivarna, säger Daniel Ståhl.
Han förklarar att lokföraryrket är ett viktigt ansvarsyrke. De som har varit ute i arbetslivet under en längre tid brukar fixa utbildningen galant, säger han.
– Alla som går färdigt utbildningen får jobb.
I helgen åker Anders och Peter hem till sina familjer. På måndag nästa vecka börjar de sin allra första arbetsdag som färdigutbildade lokförare. Anders ska köra godståg i Växjö och Peter ska köra pendeltåg i Göteborg.
– Jag har faktiskt redan börjat jobba som lokförare i ett par veckor nu, säger Anders Edbäck.
– Och jag börjar mitt första pass på måndag, säger Peter Sjöblom.