Fågelsta, numera ett i Viringe etablerat Mjölbyåkeri som utvecklats till en koncern, blir ny ägare till P-O Samuelssons den 1 september. All personal, cirka 30 anställda, övertas.
– Det är ett anrikt företag som vi driver vidare i samma anda som tidigare, uppger Fågelstas vd Leif Sundberg, som är ny på sin post från 1 maj.
Att Fågelsta kunnat komma över detta distributionsåkeri, som inte sysslar med fjärrtransporter som annars är Fågelstas signum, beror på att P-O Samuelsson går i pension.
– Lönsamheten i branschen blir sämre och sämre.Ska man överhuvudtaget kunna tjäna några pengar krävs det stordrift, att fler bilar delar på administrationen, förklarar Tommy Rundberg, Fågelstas verksamhetschef och snart pensionär även han.
Förvärvet betyder också att Fågelsta breddar sin verksamhet och blir mindre sårbart.
Tommy Rundberg är inte till namnet men till gagnet Leif Sundbergs företrädare. Sundberg, med bakgrund som operativ chef inom speditionsjätten Schenker, är Fågelstas första vd. Rundberg och Sundberg jobbar parallellt till och med september.
Tommy Rundberg berättar om halvdussinet smååkeriersom han varit med om att köpa upp sedan 2008, av vilka de flesta funnits i Norrland eller Svealand.
Men det som nu kommer till, P-O Samuelssons åkeri, är det avgjort största. På sikt, när hyreskontraktet löper ut i Skänninge, flyttas verksamheten till Viringe i Mjölby.
Tommy Rundberg och Leif Sundberg verkar väldigt nöjda med att sedan 2012 finnas i Viringe på en 36 000 kvadratmeter stor tomt.
När Tommy anställdes som verksamhetschef den 1 februari 2007 ställde han sig frågan varför företaget skulle behöva ligga i lilla Fågelsta (som då låg mer avigt till än vad det gör i dag med nya riksväg 50 som stryker förbi).
– Jag såg inget annat skäl till Fågelsta än att företaget 1925 hade grundats där. Nästan alla våra transporter skedde på E4 och vi hade årligen minst en miljon kronor i merkostnader genom att ha åkeriet förlagt till Fågelsta.
Förvärvet av Skänninge-åkeriet betyder att Fågelstakoncernen nu har cirka 150 anställda, 60–70 lastbilar, och att bandet till Schenker stärkts ytterligare.
Administrationen och de tre aktiva ägarna finns i Mjölby (sammanslagt tolv personer). Totalt är det ett 40-tal anställda som har Mjölby som placeringsort.