"9 av 10 A-traktorer är manipulerade"

Ett enormt resursslöseri. Så beskriver trafikpolisen det arbete de tvingas lägga på att bötfälla förare till manipulerade A-traktorer.

Resurserna som läggs på att utreda misstanke om olovlig körning är enorma, förklarar trafikpolisen Lars-Jonney Jonsson.

Resurserna som läggs på att utreda misstanke om olovlig körning är enorma, förklarar trafikpolisen Lars-Jonney Jonsson.

Foto: Julia Djerf

Mjölby2019-09-29 19:30

I år har hittills 60-tal anmälningar gjorts gällande olovlig körning i Mjölbys, Boxholms och Ödeshögs kommun. Bland dem rymmer inte bara fall gällande A-traktorer, men enligt polisen gjordes fler anmälningar än vanligt i området under våren, mycket på grund av en större kontroll i Skänninge. De senaste veckorna har flera misstänkta fordon undersökts i beslagsgaraget i Linköping.

–  Det blir ofta mer rörelse kring skolstarten, säger trafikpolisen Lars-Jonney Jonsson. 

Framför sig har han och kollegan ett typexempel på en A-traktor som de menar inte hör hemma på vägarna. En trafikfarlig skrothög, säger de, och visar hur en smal ficklampa knappt får plats mellan fordonet och golvet för att fjädrarna tagits bort. 

–  En stor trafikfara, vad händer om den kör på ett gupp?

Det är andra gången samma förare åker fast, men fallet är därmed inte unikt. Enligt trafikpoliserna är nio av tio A-traktorer manipulerade på något sätt.

– De har ju aldrig varit tänkta som nöjesfordon utan som starka arbetsfordon och är därför inte gjorda för att köras i högre hastigheter.

Från en anmälan till böter är kedjan lång och kostsam. Numer tas de allra flesta fordon som misstänks vara manipulerade i beslag och bärgas till Linköping. Teknisk undersökning och provkörning tar ungefär en halvdag i anspråk per bil. Sen tillkommer dokumentation, förhör, arvode till offentlig försvarare och om man inte kommer överens med inkopplad åklagare – en tingsrättsförhandling. Straffet vid fällande dom handlar i regel om ett indraget körkort i sex månader och 30 dagsböter, vilket för en ungdom utan inkomst innebär en bot på 1500 kronor.

– Det är skrämmande att det ser ut så här, det tar ju enorma resurser från oss som vi annars skulle kunna lägga på annat, säger Lars-Jonney Jonsson.

Han menar att polisen aldrig kommer att kunna stoppa alla olagliga traktorer – det kommer alltid nya ungdomar som vill köra fortare än max tillåtna 30 km/h.

–  Därför vill vi trycka extra på föräldraansvaret, de är ju sina barn närmast. Jag hör ju direkt när en A-traktor kommer att "det här låter inte bra" – som förälder borde man också förstå vad som är rimligt. Gå ett varv, provkör och fundera på "skulle jag kunna tänka mig att köra runt med den här?".

Han är också inne på att regelverket kring A-traktorer behöver moderniseras.

– Men jag tror inte att det skulle hjälpa att höja maxfart och införa obligatorisk hastighetsregulator, ungdomar vill alltid köra fortare. Men det kanske ska vara krav på besiktning varje år istället för vartannat som det är idag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!