Hyresgäster missnöjda med värden Stjärnrox

För ett år sedan köpte Stjärnrox fastighets AB hyreshuset på Jungfrugatan 6 i Mjölby, och under årets lopp har en konflikt uppstått mellan den nya värden och några av hyresgästerna.

Det lilla hyreshuset på Jungfrugatan har blivit skådeplats för en svårlöst konflikt.

Det lilla hyreshuset på Jungfrugatan har blivit skådeplats för en svårlöst konflikt.

Foto: Mia Karlsvärd

Mjölby/ VI SYNAR HYRESVÄRDAR2013-01-31 11:12

– Det var en familjär stämning med den förra värden, men med den nya värden finns det ingen kommunikation alls, säger Ingrid Bergengren, hyresgäst.

Corren har träffat husets hyresgäster som är missnöjda med värden, men också varit i kontakt med hyresgäster som inte känner igen sig i situationen som beskrivs.

– Vi har gjort allting vi kan göra som hyresvärd. Vi har åtgärdat felanmälningar och vi har gjort förbättringar i fastigheten, säger Susanne Andersson på Stjärnrox.

”Dåligt bemötande”

Hyresgästerna som Corren träffat anser dock att de har fått ett dåligt bemötande av värden, och alla har sin historia att berätta.

Hyresgästerna tycker att värden vägrar lyssna, medan hyresvärden inte tycker att hyresgästerna hör på.

– Dialogen förs nu mellan värden och Hyresgästföreningen, inte mellan värden och hyresgästerna, säger Peter Gustavsson på Hyresgästföreningen.

Hyresvärden har blivit inbjuden till möten med hyresgästerna, berättar Peter Gustavsson, men tackat nej till att delta.

Saklig diskussion

– Jag och värden har haft en saklig diskussion, tycker jag. Jag har fått rätta värden ibland, men det har nog att göra med okunskap om fastighetsförvaltning, säger Peter Gustavsson.

Stjärnrox fastighets AB äger och förvaltar ett 70-tal lägenheter i Linköping, Ljungsbro samt i Mjölby.

Hyresgästföreningen har framfört flera yrkanden till värden när det gäller huset på Jungfrugatan. Ärendena har bland annat gällt snöskottning, gräsklippning samt en otillåten administrativ avgift på hyran.

– Hyresvärden har gjort så tidigare, och då fått reprimander från kollegor till mig i Linköping. Avgiften är inte förenlig med hyreslagen, och det vet värden, säger Peter Gustavsson.

Det blev fel

Stjärnrox erkänner att det blev fel från början vad gäller avgiften på hyran, men anser att det nu är överspelat.

– Det åtgärdades ju för snart ett år sedan, så vi anser inte att det är någonting att orda om, säger Susanne Andersson.

– Värst är nu det lågfrekventa bullret från värmeledningarna. Rören går rakt under min lägenhet, men värden påstår att det bara är inbillning, säger Ingrid Bergengren.

Bullret har varit en trätofråga i tre månader. Också detta ärende har gått genom Hyresgästföreningen, som i sin tur tog kontakt med Miljökontoret – som inom två veckor ska utföra en bullermätning.

– Värden har visat välvilja och åtgärdat det vi har yrkat på tidigare, men när det kommer till bullret råder det nu oenighet, säger Peter Gustavsson.

Stjärnrox har besökt huset och försökt upptäcka ljudet, säger Susanne Andersson, men inte hört något. Inte heller Miljökontorets eller MSE:s personal har kunnat upptäcka något ljud med blotta örat.

– Vi har dessutom anlitat en rörmokare som har undersökt värmeledningarna, och som utan framgång försökt påverka rören så att ljudet ska uppstå, säger hon.

Miljökontorets mätning får visa vem som har rätt.

Svårlöst konflikt

– Vi har haft otur med den här fastigheten, de hyresgäster som är missnöjda har varit det från första början, säger Susanne Andersson.

Det bor åtta hyresgäster i huset på Jungfrugatan 6, och även om inte alla har samma uppfattning om hyresvärden så påverkas alla av osämjan.

Vad vore en lösning på konflikten?

– Att hyresgästerna ser att vi har gjort allt vi kan och att vi faktiskt bryr oss om dem, säger Susanne Andersson.

– Att kommunaktionen förbättras, att det börjar föras en saklig dialog mellan oss och värden, säger Paulina Östlid, hyresgäst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om