Inflödet av materialleveranser till fabriken Mjölby minskar i stor omfattning. Det i kombination med sämre orderingång tvingar Toyota MH att anpassa produktionstakten.
– Vi har många underleverantörer i Kina och Europa där viruset slagit hårdare på samhället än här. Flera har stängt sin verksamhet, säger Peter Carlsson, produktionschef på anläggningen i Mjölby.
Att orderingången minskar nu handlar mycket om att säljare och kunder inte träffas för att undvika smittrisken.
De 172 inhyrda personerna är anställda av fyra olika bemanningsföretag, varav Skill är det största, ett företag som Toyota MH är delägare i.
De inhyrda utgör 15 procent av produktionspersonalen i Mjölby. De har under det senaste året minskat på grund av konjunkturläget. Många har fått fast anställning på företaget.
Närmare 2 000 jobbar i Mjölby. Företagsledningen följer utvecklingen löpande och diskuterar framtida produktion och jobb.
– Den här åtgärden gör vi för att säkra anställningarna för våra tillsvidareanställda. Vi vill undvika att säga upp fast personal, säger Peter Carlsson.
Han ser även en risk att det kan bli frågan om permitteringar om inte situationen förbättras inom ett par veckor.
– Vi har i dag full fart på produktionen, men det kan ändra sig snabbt om inte materialförsörjningen kommer igång. Efterfrågan på våra produkter har inte minskat. Vi behöver vara startklara när det här vänder igen, för det hoppas vi förstås alla att det gör så snart som möjligt, säger han.