Förra året blev Toyota i Mjölby CO2-neutralt sedan man byggt om lackeringsavdelningen till att drivas av flytande biogas LBG. Samarbetet med Tekniska Verkens dotterbolag Svensk Biogas har nu följts upp med ytterligare ett företagssamarbete.
Tillsammans med logistikföretaget DB Schenker har man nu satsat på en biogaslastbil som enbart betjänar Toyotas transporter.
– Den kör i tvåskift och står bara stil sex timmar per dygn, förklarar Eva Höglund, Toyota MH.
Det innebär att på eftermiddagar och kvällar kör den interna transporter mellan Mjölbyanläggningens olika avdelningar. Dagtid ingår den i fordonsflottan som kör företaget fjärrtransporter. Lastbilen har 60-70 mils räckvidd.
– Än så länge är det inte många andra LBG-fordon som tankas på den nya macken i Mjölby, berättar Gunnar Svensson på Skänninge Godstransport AB som äger fordonet och kör åt DB Schenker.
Att biogasen har en framtid tror man både på Toyota och på Schenker. Projektet på Toyota har fått stöd från Energimyndigheten i ett projekt som ska stimulera investeringar i fordon och i fortsatt infrastrukturutbyggnad. Mjölby ligger väl framme och har redan två tankstationer för LBG. Den stora poängen med flytande biogas är att man genom att kyla ner gasen till omkring -160 grader tar den bara en 600-del så stor plats.
Toyota Industries har nu hamnat på hållbarhetsorganisationen CDP:s A-lista, just på grund av arbetet i Mjölby med att sänka CO2-utsläppen i anläggningen och genom dess transporter.