I Dackeskolans korridorer är det för tillfället tomt på skolungdomar. Utbildningen på det praktiska gymnasiet sker sen i onsdags på distans efter rådande rekommendationer från landets utbildningsminister. Under fredagen träffade vi Mjölby kommuns verksamhetschef för gymnasieskola och vuxen utbildning, Kristina Lohman. Hon hade sammankallat några av Dackeskolans rektorer och lärare för att ge oss en bild av vad som händer när skolan gått över till fjärrundervisning.
– Situationen vi har hamnat i gör att för rektorer, lärare och elever förändras. Det ställer stora krav på vår organisation, säger Lohman.
Hon tycker att omställningen flyter på bra och ger en eloge till såväl lärare som rektorer:
– Vår verksamhet handlar om att få elever att utvecklas och därför behöver vi anpassa oss efter den verklighet som råder. Vi ser en möjlighet till att utveckla den digitala kompetensen.
Personalen inom skolan har arbetat flitigt med att ställa om sig till distansundervisningen. Tanken är att eleverna ska följa det schema som redan finns men istället för att träffas i klassrummen så sker utbildningen via olika digitala lärarplattformer.
– Det finns en del variation på läraplattformerna och till en början ser man nog det hela som spännande. Däremot kanske det inte blir så kul för eleverna att sitta hemma på egen hand i längden, säger förstelärare Bengt-Erik Yngve.
Fjärrundervisning kräver en stabil internetuppkoppling, något man inte kan ta för givet att alla har.
– Vi har identifierat en del elever som saknar uppkoppling och håller på att ordna utrustning som ger dem möjlighet att följa distansundervisningen, säger rektor Fredrik Einval.
Det är dock inte alla elever som bedriver sin undervisning hemifrån.
– Vi har en del klasser som är ute på APL, praktik, och de fortsätter som för tillfället som vanligt, säger rektor Malin Limber samtidigt som specialpedagog Maria Hilleby flikar in att skolans resurser för de elever som behöver extrastöd fungerar som vanligt. Det finns fortfarande möjlighet att komma i kontakt med lärare på skolan.
Även om det råder en optimistisk stämning på skolan så berättar Kristina Lohman att det finns en del orosmoln:
– Vi vet inte alltid hur elevernas studiesituation ser ut hemma samtidigt som vi jobbar med frågan kring hur det blir med ungdomarnas skollunch.