– Vi tycker att vi har varit förutseende, men likväl så har det inte fungerat och det är absolut inte okej, säger Karl-Johan Sjödin, verksamhetschef för förskola och grundskola i Mjölby kommun.
Inför skolstarten fick föräldrar med barn som beviljats skolskjuts information om ändrade rutiner. Där meddelades vilket ansvar som ligger på Östgötatrafiken respektive kommunen och att all ombokning från och med nu ska gå via Östgötatrafikens beställningscentral. Förändringen hänger ihop med att Mjölby kommun nu bara betalar för de resor som faktiskt utförs. Efter en ny upphandling trädde nya avtal i kraft den 1 juli, vilket innebar förändringar gällande vilka trafikföretag som kör skolskjutsarna.
– Det har varit en del inkörningsproblem och vi har haft täta möten med de trafikföretag som i några avseenden inte har levt upp till sina anbud. I grund och botten så handlar det också om en förarbrist, men vi tycker att det ser bättre ut nu än för några veckor sen, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Både Östgötatrafiken och Mjölby kommun är självkritiska när det gäller samordning mellan dem samt att informationen om ändrade rutiner skickades ut i senaste laget. Karl-Johan Sjödin håller med om att det inte är optimalt med en större variation på förare än tidigare för de barn som har en funktionsnedsättning, men hänvisar till att all information om de barnens behov har förmedlats till Östgötatrafiken under våren. Han säger också att de inte har brutit mot avtalet med kommunen genom att ha restider på uppemot en timme.
– I våra riktlinjer står det att man i möjligaste mån ska undvika så långa resor. Men visst vore det förmätet att påstå att vi är nöjda.
Är det rimligt med resor på en timme tycker du?
– Vårt uppdrag på förvaltningen innebär ständiga avvägningar och beslut om vad som ska prioriteras. Andra riktlinjer för skolskjutsarna som skulle få ner res- och väntetider kan i andra ändan innebära en inte lika god personaltäthet på våra förskolor och skolor. För att ge svar på vad som är rimligt eller inte behöver man därför titta på helheten.
Eva Jylltorp på Östgötatrafiken säger att skolskjutsarnas turer planeras noga, är provkörda innan och att de hela tiden tittar på hur en slinga ska utföras på ett så bra sätt som möjligt.
– Om den ska utföras på ett annat sätt så blir det en annan prislapp för kommunen. I slutändan handlar det om en balans mellan kostnad och effektivitet.