– Vi säger vilken volym av fordon vi behöver, sen är det helt och hållet företagets ansvar att planera sin personal. Men om de ser att vi skulle kunna planera annorlunda, så får de höra av sig, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Mjölby Taxi framför också att tidsschemat på körningar med särskolebarn är för snävt satt.
– Vi tittar på hur lång tid det tar att köra en sträcka och sen görs tillägg beroende på omständigheter kring barnet. Men återkommer problemen får de återigen höra av sig.
Skulle det vara möjligt att ändra i avtalen för att ge trafikföretagen större inflytande?
– Avtalen är ju överenskomna och undertecknade, så de är som de är. Alla förutsättningar fanns med som underlag i upphandlingen.
Eva Jylltorps bild är att det inte görs några sparåtgärder från något håll just nu, men hon säger att man hela tiden tittar på vad som är rimligt. Hon har tidigare sagt att om skolskjutsen ska utföras på ett annat sätt så blir det en annan prislapp för kommunen.
– Jag kan tycka det är lite märkligt sagt, säger kommundirektören Dag Segrell.
– Vi vill ha både kvalité och till rätt pris, men har själva inte kompetensen för att planera skolskjutsen, det betalar ju vi Östgötatrafiken för.
Har ni tummat på prislappen i senaste avtalet från er sida?
– I så fall är det ju något som de rekommenderat. Vi har inte ställt några nya krav utan de sitter på den professionalitet som vi behöver ha.