Trafikverket har fått regeringens uppdrag att minska störningar i järnvägstrafiken orsakade av järnvägsföretag. Därför har man beslutat att ha ett antal röjningslok i beredskap 24 timmar om dygnet 365 dagar om året.
Totalt är 11 platser i landet aktuella. Av tio som upphandlats har Protrain i Mjölby fått sex: Malmö, Älmhult, Nässjö, Stockholm, Gävle och Ljusdal.
I Malmö har Protrain redan haft uppdraget sedan i mars som ett pilotprojekt åt Trafikverket.
Det handlar om diesellok med personal som står i ständig beredskap för att rycka ut och bogsera bort stillastående tågsätt.
– Man vill få bort hinder så att spåret frigörs för annan trafik. I undantagsfall med passagerare i tåget. Men evakuering ska normalt ha skett innan vi tar vid, förklarar Karl Johan Börjeson, vd på Protrain.
Inte heller ska man lyfta bort urspårade fordon eller laga växlar, signaler eller skadade ledningar.
Affären är cirka 50 miljoner kronor per år i tre år med möjlig förlängning. Loken kommer företaget att leasa och bemanningen sker med Protrains ordinarie lokpersonal.
– Vi kommer att nyanställa ytterligare omkring tio lokförare och då är vi uppe i nästan 100 anställda, varav 90 förare, säger Daniel Ståhl, trafikchef och son till Ingvar Ståhl som var chef för gamla SJ-skolan och tog över utbildningen och grundade företaget 2001.
Protrain börjar i dagarna köra en annan stor order, Cargonets tåg mellan Oslo och Narvik genom Sverige.
Vi har sökt Trafikverkets projektledning utan resultat.