Kö när polisen skulle väga skåpbilar

Polisen har nationell trafikvecka med fokus på nykterhet. Men på grund av coronaviruset fick ingen stoppad bilist blåsa vid Viringe.

Allt i sin ordning. Sonja Rundgren från Mjölby får köra vidare. "Bra att de kollar" säger hon och tycker även att det var klokt att inte ta andningsprov med tanke på smittrisken.

Allt i sin ordning. Sonja Rundgren från Mjölby får köra vidare. "Bra att de kollar" säger hon och tycker även att det var klokt att inte ta andningsprov med tanke på smittrisken.

Foto: Sune Johansson

Mjölby kommun2020-03-13 19:30

– Vi gör alla kontroller vi brukar – utom de rutinmässiga utandningsproven på alla förare som stoppas, berättar insatsledaren Per Tufvesson.

Vid halvfyratiden på onsdagseftermiddagen samlas 20-talet poliser vid Q-star i Viringe. De ska delta i trafikkontrollen i Mjölby. Kontroller sker den här veckan i hela landet. Sådana veckor hålls flera gånger om året i hela landet med olika teman. Den här gången är det alltså nykterhet.

Poliserna fördelar sig på flera strategiska platser. Motorcykelburna åker iväg på E4-avfarterna och på väg 50 och 32 där de kan visa in bilister mot potatisrondellen. Där och i rondellen vid Q-star står ytterligare poliser och lotsar in de stoppade mot macken. Det blir tidvis ganska fullt. 

Flera skåpbilar kommer samtidigt och det blir kö till de mobila vågarna. Fyra plattor som föraren får köra upp på för koll att maxlasten inte överskrids. Det gör den, och paret i bilen informeras att det är föraren som ansvarar för att ha koll på lasten.

– Det här blir böter på 2 500 kronor och eftersom överlasten var mer än 20 procent så måste den lastas ur, berättar polismannen från trafikavdelningen i Linköping och går in polisens buss och skriver rapport.

Eftersom föraren inte vill medge förseelsen så blir det åklagaren som får ta över ärendet. Troligen slutar det med strafföreläggande. Föraren måste nu ringa någon som kan hjälpa till att lasta över en del av tyngden till en annan bil under polisens överinseende. Bilen körs tillfälligt bort till ett av hamburgerställena.

– Det här är en bra plats för oss att stå på. Vi kan lotsa in bilar från flera vägar, säger Per Tufvesson fast han är inte riktigt nöjd med vädret, trots att solen skiner.

– Blåsten gör att det brusar i öronsnäckan. Det blir svårt att höra varandra.

Åtta trafikveckor har polisen om året med lite olika fokus. Droger och alkohol, hastighet, yrkestrafik samt övriga brott, som till exempel stöldgods, eller olovlig körning.

En ung kille i en a-traktor visas in på parkeringen. Efter att ha visat sitt förarbevis får han stiga ur fordonet och lämna plats till trafikpolisen som kör iväg på en provtur.

– Jag är inte nervös för det här. Den är laglig så det är lugnt, säger han om sin tuffa bil, men strax får han besked om att fordonet är manipulerat och kan köras i mer än lagstadgade 30 kilometer i timmen.

Han förklarar sig ovetande om detta. 

– Bilen har byggts om på en firma, registrerats och besiktigats som a-traktor, berättar killen som snart ska ta körkort.

Han kommer undan utan olovlig körning. Polisen kan inte veta att han verkligen kört i mer än 30. Det finns inget uppsåt.

– Bilen är formellt en personbil och måste registreras och besiktigas som en sådan, meddelar polisen till killen som ser uppriktigt snopen ut och måste ringa föräldrarna för hämtning.

I kanten av parkeringen står trafikpolisens evidensbuss parkerad. I den kan man testa misstänkt rattfylla mer exakt. Den vanliga blåsningen i förarsätet är bara för att sålla ut misstänkta.

Kontrollen pågår till 22 på kvällen.

– Det blev ett ganska normalt resultat, summerar Per Tufvesson. Ingen fylla, det kan bero på att vi inte gjorde rutinmässiga utandningsprov, men det vet vi inte.

Facit av dagen blev en drograttfylla, en olovlig körning, två överlast, tre böter för prat i mobiltelefon, fyra hastighetsböter och tre övriga böter (till exempel för tekniska brister). 250 fordon kollades.

Nykterhetskontroll

Trafikveckan har fokus på trafiknykterhet – pga smittrisken avstod man dock från rutinmässiga utandningsprov. 

I snitt omkring 250 människor dör i trafiken varje år. Nästan en tredjedel är alkohol- eller drogrelaterade.  

– Risken för en allvarlig eller dödlig trafikolycka mångfaldigas när alkohol eller droger är inblandade, säger Ursula Edström, trafikstrateg vid polisen. 

Polisen samarbetar med andra myndigheter för att nå målen i Nollvisionen – ingen död eller allvarligt skadad i trafiken.

Karta: Sparregatan 8
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!