Vart tredje år skickas en enkät ut till tusen Mjölbybor för att kommunen ska få veta hur nöjda de är med hanteringen av VA, avfall, gator och parker. Kort sagt de verksamheter som den tekniska förvaltningen sköter. Enkäten ställer också några raka frågor om nöjdheten med p-platser, gatuunderhåll och kvalitén på dricksvattnet.
I förhållande till andra kommuner i enkäten ligger Mjölby bra till. Det är visserligen bara 40 procent som är nöjda med standarden på gatorna i kommunen. Men genomsnittet i landet ligger på under 30 procent. Och Mjölby ligger på 16:e plats bland drygt hundra deltagande kommuner när det gäller hur nöjd man är med snöröjningen. 62 procent är helt eller ganska nöjda.
Bilen är det ojämförligt främsta färdmedlet i Mjölby. Det gäller både tätorts- som landsbygdsboende. Ändå är nästan alla nöjda med möjligheterna att parkera i stan. Bara nio procent är negativa till parkeringssituationen.
Nöjdheten med kranvattnet är påtagligt större i Mjölby än genomsnittet. Även återvinningscentralen får tummen upp. Tidnings- och förpackningsåtervinningen har dock blivit sämre de senaste åren, menar man. Då är det framför allt avståndet till närmaste central, och att det ofta är överfullt, som irriterar.
En negativ trend har också Mjölbybornas belåtenhet i kontakten med kommunen. Dock ligger de på nionde plats bland drygt hundra svenska kommuner. Via hemsida och app har tekniska förvaltningen fått drygt 1 100 synpunkter förra året från kommunens invånare.