För närvarande finns det utvändig kameraövervakning vid fem skolbyggnader i Mjölby kommun. Gemensamt för samtliga är att den har satts upp för att komma till rätta med olika typer av problem som bedömts inte har kunnat förebyggas på annat sätt. Enligt en sammanställning av skolornas kamerabestånd som nyligen har gjorts, har kameror kommit upp för att stävja skadegörelse, inbrott, konflikter och för att hindra personer som klättrat på tak. Resultatet av sammanställningen visar att det finns totalt 23 kameror på Blåklintsskolan, varav 15 finns inomhus och åtta utomhus. De andra fyra skolorna med övervakningskameror har endast utvändig bevakning i numerärerna 12, 7, 2 och 2.
– De används dock väldigt sparsamt och det är bara vi rektorer som har tillgång till materialet. Händer det inte något så används de inte alls, det är ju ingen som sitter och tittar och så. Men det är klart att de betyder en del för oss, säger Fredrik Lööf som är rektor för årskurs 4-9 på Blåklintsskolan.
Sen han tillträdde som rektor i våras uppskattar han att kamerorna inomhus har nyttjats vid ungefär fem tillfällen.
– Det kan vara vid slagsmål eller när något har försvunnit eller gått sönder. Sen har de också en preventiv funktion genom att eleverna är medvetna om att de finns.
De invändiga kamerorna på Blåklintsskolan sattes upp 2003 för att skydda teknisk utrustning på skolans dåvarande mediatek. De monterades där risken för inbrott och skadegörelse ansågs vara extra stor. Ett par år senare utökades bevakningen till fler utrymmen som till exempel korridorer där elever vistas. Enligt utbildningskontorets sammanställning såg man att kamerorna hade en god inverkan på antalet inbrottsförsök samt en lugnande effekt bland eleverna. Sen dess är digital utrustning på Blåklintsskolan fördelad på ett annat sätt och därmed har möjligen skyddsbehovet av skolans teknik förändrats. Idag är ungefär 10 av skolans 15 inomhuskameror i drift.
I slutet av 2016 fastställde kommunstyrelsen riktlinjer för allmän övervakning på kommunal mark. Men, enligt verksamhetschefen för Mjölby kommuns grundskolor, Karl-Johan Sjödin, så kan man inte säga att det finns en generell inställning till kameror för just skolor.
– Nej, det är behovsrelaterat. Min bild är att skolor i Mjölby kommun inte ska vara kameraövervakade, men vi behöver jobba mer med den frågan för att se hur vi ska hantera den framöver, säger han.
Som exempel på just behovsrelaterade åtgärder nämner Karl-Johan Sjödin Vifolkaskolan i Mantorp. Efter en tids stök efter skoltid på skolområdet i våras och i somras försökte man skapa en mer öppen miljö med hjälp av ökad belysning och borttagning av buskage. Men då klagomål från närboende fortsatte kompletterade man tidigare redan uppsatta kameror också med en bom in till området.
– Skolor och förskolor har alltid varit tacksamma att sitta vid och det är också byggnader som ofta vandaliseras.
Både Karl-Johan Sjödin och Fredrik Lööf vill dock understryka att kameror inte ersätter annat preventivt arbete på skolorna som till exempel rastvakter eller trygghetsteam.
– Det vore skillnad om vi använde kamerorna varje vecka, då kan man ju som rektor fundera på vad det står för, säger Fredrik Lööf.
– Nu sitter de där och visst kan man bli hemmablind på det också, men de används ju så pass sällan.