Det menar Bertil Persson och Leif Vikman som bor granne med vägbygget av den nya infarten till BT och Lundby industriområde. Nu har de skrivit brev till länsstyrelsen och klagat på att Mjölby kommun avviker från skrivningen i detaljplanen och bygger ett vanligt övergångsställe i stället för en planskild gång- och cykelkorsning.
"Med vilken rätt och i vilket forum kan man ta beslut att frångå planen", frågar de länsstyrelsen.
Bertil och Leif klagade redan 2013 på planerna att bygga en ny rondell och gata in i industriområdet. De överklagade också detaljplanen som kommunen senare antog. Då handlade det mycket om trafiken.
– Vi tyckte precis som Toyota att infarten skulle vara från 32:an, men det sa Trafikverket nej till.
De var, och är fortfarande, kritiska till att motionsspåret delvis dras om och en bit följer alldeles intill riksvägen. Dessutom menar de att kommunen räknat fel på trafikökningen till industriområdet.
Dag Segrell är kommunchef i Mjölby. Det är kommunstyrelsens förvaltning som tagit beslutet att bygga övergångsstället i samma plan som den nya vägen.
– Det är en ekonomisk fråga. Man kan säga att vi avvaktar och ser hur det hela utvecklar sig med trafiksituationen, säger dag Segrell.
Han menar att tunneln inte är struken för alltid, men att det är med tanke på budgetläget och när man såg hur mycket pengar som skulle behöva anslås till tunneln som man sköt upp den.
– Visar det sig att behovet är stort så får vi äska mer medel.