PÄ Lundby förskola i Mjölby gÄr 67 barn, varav fem har svenska som modersmÄl. För tillfÀllet Àr det 18 olika sprÄk som talas, dÀribland arabiska, bosniska, engelska och uzbekiska. Enligt Jenny Sundström, rektor pÄ Lundby förskola, kan de enbart tillgodose en tredjedel av barnens sprÄkbehov.
â Vi behöver mer stöd i att bemöta barnens modersmĂ„l, sĂ€ger Jenny Sundström.
I dag jobbar 14 pedagoger pÄ Lundbys förskola, varav en av dem har arabiska som modersmÄl. Sundström sÀger att personalen just nu kÀnner sig frustrerade över att de inte kan fokusera pÄ nÄgot annat Àn sprÄket, dÄ barnen mÄste kunna det först innan man fortsÀtter med exempelvis matematik.
â Vi har andra möjligheter Ă€n svensktalande förskolor. Personalen Ă€lskar sitt arbete. De har höga ambitioner, de vill mer, sĂ€ger Jenny Sundström.
Det Àr inte enbart med barnen som sprÄkutmaningarna finns, utan Àven med förÀldrarna. Jenny Sundström sÀger att det finns mÄnga förÀldrar som inte kan svenska och att det dÀrför blir svÄrt för personalen att kommunicera vardagliga saker, som vilka klÀder barnen behöver ha med sig till en utflykt. För att kunna kommunicera mÄste personalen ta hjÀlp av tecken och bilder. De har Àven dokument översatta pÄ nÄgra av de 18 sprÄken. Trots hjÀlpmedlen, sÀger Jenny Sundström att det inte kommer rÀcka för att hjÀlpa med alla utmaningar som personalen kÀmpar med.
â Vi behöver fler sprĂ„kliga resurser, det Ă€r utmanade att nĂ„ alla, sĂ€ger hon.
Ett ökande problem som förskolan sett de senast Ären Àr att de barn med svenska som modersmÄl oftast byter frÄn Lundby förskola. Den exakta anledningen varför kan Sundström inte svara pÄ. Hon sÀger att hon hoppas pÄ att fler barn med svenska som modersmÄl lockas till förskolan de kommande Ären.
â Det fĂ„r inte bli segregerat. Det Ă€r vi som ska lĂ€ra barnen de svenska sprĂ„ket. Det endaste sĂ€ttet att komma in i det svenska samhĂ€llet Ă€r att prata med oss och med andra barn.
Jenny Sundström pÄpekar Àven de ekonomiska svÄrigheter som kommunen har. Hon sÀger att de nu har en stramare budget, men förskolan förvÀntas fortfarande erbjuda samma kvalitet som innan. PÄ grund av den minskade budgeten kommer förskolan bland annat inte kunna sÀtta in vikarier lika ofta, vilket Àr en resurs för förskolan.
â Man önskar att det fanns mer sprĂ„kliga resurser.