Syskonen Linus och Hampus är 7 och 9 år gamla. Från deras hem i Himmelsby till skolan i Mantorp tar den fem kilometer långa sträckan sju minuter med bil. Med skolskjuts tog resan tidigare 20-40 minuter, men när höstterminen startade tog samma resa vissa dagar uppemot en timme.
– Det här är det värsta jag har varit med om, säger mamma Charlotta Gustavsson, som är en av många föräldrar som hört av sig till både kommunen och Östgötatrafiken och undrat vad det är frågan om.
Klagomål från upprörda föräldrar gjorde att man i början av terminen vände på turen för barnen utanför Mantorp så att inte samma barn skulle drabbas av långa turer varje vecka. På så sätt fördelades de längre turerna mer rättvist på fler barn.
– Men ett barn som ska åka en timme, det funkar ju inte alls. De blir trötta och gråter och somnar på bussen hem.
Lotta Karlsson berättar om samma sak.
– Jag har barn som klagar på ont i magen och som inte vill åka med när de har de långa turerna.
För att försöka undvika situationen avstår flera barn att åka med. Föräldrar har anpassat sina arbetstider och grannar samarbetar kring hämtning av barn med bil. Några föräldrar vittnar också om att barn inte längre hinner till sina fritidsaktiviteter efter skolan. Åsa Andersons 11-åriga son har därför valt att cykla till och från skolan de dagar han slutar sent.
– Annars skulle han inte hinna hem och äta innan träningen, säger hon.
Flera upplever också att de nya slingorna som Östgötatrafiken har tagit fram för hösten inte stämmer överens med verkligheten. Föräldrar uppger att de inte längre har fått ta del av vilka stopp som görs utmed rutten och därför har svårt att möta upp när barnen kliver av.
– När vi ringer vet inte barnen själva var de är eller hur bussen tänker köra. Ibland har vår 7-åring släppts av vid vägen utan att vi hunnit dit för att hämta och det känns väldigt otryggt, säger Charlotta Gustavsson.
Lotta Karlsson menar att de angivna tiderna i utskicken inte går att planera efter.
– Ibland kommer de hem tidigare än beräknat och det är ju bra, men det är ovissheten vid de långa turerna. Då kan vi få stå och vänta i en halvtimme på barnen för att finnas på plats när de dyker upp.
Enligt kommunen är det främst barn utanför Mantorp och till viss del Skänninge som har hört av sig med klagomål. En grupp är vårdnadshavare till barn som åker med den så kallade särskilda skolskjutsen. De menar att barn med funktionsnedsättning drabbas extra hårt då många av dem är känsliga för förändringar. Efter den nya avtalen med trafikföretagen har variationen av förare varit större. En förälder berättar för oss hur sonen fått panik och inte velat kliva ombord för att föraren inte kunnat kommunicera med honom. En annan beskriver hur det uppstått tumult på bussen när barn börjat skrika att föraren kört fel väg. Ytterligare kritik som framkommit gäller bokning av resor. På- och avbokning kunde tidigare lösas med ett sms direkt till föraren, men med de nya rutinerna ska allt gå via Östgötatrafikens beställningscentral. Charlotta Gustavsson och hennes grannar har sökt både kommunen och Östgötatrafiken för att framföra sina synpunkter.
– Alla skyller på varandra och nu kommer vi inte ens fram när vi ringer. Östgötatrafiken har bett oss att skicka ett mail och har sen lagt på luren.