Kommunen godkänd i test: "Det är en demokratisk fråga"

Kommunens webbplats har klarat av alla företaget Funkas 19 tester. Testerna handlar om tillgänglighet och inkludering, till exempel hur väl hemsidan fungerar för den som är blind. "Vi är ju till för dem där ute. Det är ett väldigt viktigt arbete", säger kommunikationschefen.

Lis-Anna Engstrand, webbstrateg, och Eva Rådander, marknads- och kommunikationschef, på Mjölby kommun är glada över beskedet från Funka. "Det är en fingervisning för hur man ligger till i arbetet med tillgänglighet", säger Lis-Anna Engstrand.

Lis-Anna Engstrand, webbstrateg, och Eva Rådander, marknads- och kommunikationschef, på Mjölby kommun är glada över beskedet från Funka. "Det är en fingervisning för hur man ligger till i arbetet med tillgänglighet", säger Lis-Anna Engstrand.

Foto: Edith Frankova

Mjölby kommun2023-10-02 12:00

I slutet av förra året lanserade Mjölby kommun sin nya webbplats. En aspekt de ville förbättra var tillgängligheten, det vill säga att alla läsare enkelt kan ta till sig materialet på hemsidan.

– Vi vill ju att alla ska kunna ta del av informationen och tjänsterna på webben. Det är en demokratisk fråga, säger Lis-Anna Engstrand som är webbstrateg på Mjölby kommun.

Hon och marknads- och kommunikationschefen Eva Rådander har haft centrala roller i arbetet.

Arbetet med webbplatsen bekräftades när företaget Funkas inkluderingsbarometer i år mätte tillgängligheten på över 1 700 webbplatser inom offentlig sektor i Sverige.

– Det är en fingervisning för hur man ligger till i arbetet med tillgänglighet, säger Lis-Anna Engstrand.

Mjölby kommuns hemsida är en av de 309 hemsidor som klarade samtliga 19 tester.

undefined
Lis-Anna Engstrand är webbstrateg på Mjölby kommun och har varit med och arbetat för att kommunens hemsida ska vara mer tillgänglig. "Om du är blind ska du inte behöva be någon annan läsa texten åt dig."

Funka testar bland annat möjligheten att ändra zoomnivå och logiken i rubrikernas ordning.

Betyder det här att kommunen når ut till fler nu?

– Vi menar på att vi når ut till fler eftersom webbplatsen är tillgänglig, säger Lis-Anna Engstrand.

Den läsargrupp som Mjölby kommun haft i åtanke under sitt arbete med tillgänglighet är bland annat de personer med någon form av funktionsnedsättning.

– Du ska exempelvis kunna surfa på webbplatsen genom att bara använda tangentbordet eller få texten uppläst. Om du är blind ska du inte behöva be någon annan läsa texten åt dig, utan kunna hitta informationen på egen hand.

Men förutom funktionsnedsättningar kan exempelvis stress vara en faktor. För den som söker information om försörjningsstöd kan ett lite enklare språk därför vara till stor hjälp.

Är dessa typer av texter enklare skrivna nu?

– Det har vi förbättrat. Vi jobbar med det hela tiden och kommer att satsa lite mer på det språkliga nästa år, säger Lis-Anna Engstrand.

undefined
"Vi måste vara drivande i det här. Vi är ju till för dem där ute. Det är ett väldigt viktigt arbete", säger Eva Rådander.

Webbplatsens redaktörer ska utbildas kontinuerligt, enligt Lis-Anna Engstrand och Eva Rådander.

Något som både webbstrategen och kommunikationschefen vill lyfta är att arbetet med webbplatsens tillgänglighet aldrig är färdigt, att det alltid kommer att fortsätta.

– Vi måste vara drivande i det här. Vi är ju till för dem där ute. Det är ett väldigt viktigt arbete, säger Eva Rådander.

Resultat i hela länet

Så många godkända test fick kommunerna i länet:

Boxholm: 16/19

Finspång: 19/19

Kinda: 19/19

Linköping: 18/19

Mjölby: 19/19

Motala: 18/19

Norrköping: 19/19

Söderköping: 17/19

Vadstena: 15/19

Valdemarsvik: 15/19

Ydre: 19/19

Åtvidaberg: 16/19

Ödeshög: 17/19

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!