Kanske har styrelsens ålder haft en viss betydelse. Den är enligt dem själva den yngsta brf-styrelsen i husen runt Dackeplan på Kungsvägen.
När beslutet togs att utöka antalet p-platser där det tidigare bara varit en gräsplätt bestämdes sig styrelsen på att satsa på fyra laddplatser.
– Vi tyckte att det vore sjyst att erbjuda den möjligheten. Vi skickade runt en enkät och sonderade intresset. Flera i föreningen svarade att de kunde tänka sig att hyra en laddplats, säger Linus Öberg, vice ordförande och den i styrelsen som är mest insatt i det tekniska.
Han förklarar bland annat att det inte rör sig om några snabbladdningsplatser, och att kostnaden inte blivit särskilt mycket större än om man bara satt upp vanliga elstolpar för motorvärmare.
– Vad vi vet så är det ännu ingen i våra 112 lägenheter som har elbil, säger Wilhelm Stark som är föreningens ordförande, men han menar att den som skaffar elbil har förtur till de nya p-platserna.
Tomas Eckerud är energi- och miljösamordnare på HSB i Linköping.
– Det är många föreningar som pratar om att sätta upp laddstolpar, men annars är det mest vid nyproduktion som det hittills sker och där har vi en policy att se till att det åtminstone är förberett med kablage och rätt kapacitet på matningen, säger han.
Han får många frågor från bostadsrättsföreningar som har sådana planer. Det kan vara tekniska saker som huruvida elförsörjningen i fastigheten räcker till för laddstationer.
– Annat som diskuteras i föreningarna är finansieringen och hur man ska hyra ut platserna så att det blir rättvist, menar Tomas Eckerud.
Det finns olika modeller här: Hyra ut dem till enskilda hyresgäster men kanske ta högre betalt, eller erbjuda dem för allmänheten att ladda, med någon form av betalsystem.
När det gäller finansieringen så finns det statliga bidrag att söka i det så kallade klimatklivet. Då kan man få hälften av investeringen i bidrag, men först efteråt och efter att ha redovisat en ganska noggrann dokumentation.
Ökningen av elbilsförsäljningen går hand i hand med hur fort man bygger ut infrastrukturen. För boende i flerbostadshus blir köpet intressant först i mån av laddkapacitet i fastigheten eller i närområdet.
– Efterfrågan på laddplatser är något som kommer fort nu, menar Tomas Eckerud.
Tekniska verken har fyra laddplatser på Magasinsgatan, på Viringe finns ett antal platser med de olika förekommande systemen.