Den nya macken på Hallevadsgatan öppnade i somras. Där finns den stora tank med flytande biogas som försörjer Toyota MH:s lackeringsavdelning med energi. Där kan de ännu fåtaliga lastbilar tankas som drivs med LBG, flytande -160-gradig biogas.
Där kan även vanliga gasbilar tankas, som går på CBG, komprimerad biogas. Dagspris: 20:25 för ett kilo.
Ett par hundra meter bort ligger Q-Star där Svensk Biogas också har en gaspump. Pris: 19:10 per kilo.
Priskonkurrerar ni med er själva, Jenny Danell, Svensk Biogas?
– Nej, så är det inte. Prisskillnaden beror på att det är olika högt energiinnehåll i gasen i de båda mackarna. I den nya macken vid Toyota är gasen gjord av flytande biogas och har sex procent högre energiinnehåll än gasen i den gamla macken, dit vi kör ut gas i containrar. Därför är även priset sex procent högre.
Det betyder också att den som tankar från den nya pumpen kan räkna med att komma sex procent längre på den renare metangasen, allt annat konstant.
– Under 2019 levererade vi 99 procent biogas och 1 procent naturgas. Det beror på att vi har haft en tank med naturgas i vår anläggning i Linköping för att kunna täcka upp vid driftstörningar. Men nu har vi fasat ut naturgasen helt och fyller den tanken med egenproducerad LBG i stället, säger Jenny Danell.
Både LBG och den komprimerade fordonsgasen från Svensk Biogas är med andra ord nu garanterat hundra procent fossilfri. I vår kommer en ny LBG-station att invigas i Mörtlösa i Linköping.