Måndagen den 3 februari 2020 rapporterades en trasig växel i Mjölby vilket gjorde att Östgötapendeln inte kunde gå mellan Mjölby och Tranås. Felet påverkade även SJ-tåg och flera andra sträckor som Östgötatrafiken trafikerar.
– Mjölby är en känslig punkt när det blir sådana här fel, det är många tåg som möts där, sa Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, då.
Förhoppningen är att stationen ska drabbas av färre fel i framtiden då Trafikverket planerar att bygga en ny plattform med "effektivare resursanvändning och fler rena och miljövänliga tekniker" som ska ges tillgång för norrgående tåg mot Motala. På det sättet blir det möjligt för fler tåg att stanna vid plattformen. I dagsläget korsar stambanan och Bergslagsbanans spår varandra vilket kan leda till förseningar vid bland annat växelbyten.
– För att undvika växlandet kommer vi att bygga en plattform vid spår 6, där det kommer att finnas möjlighet för tågen att stanna. Alla byggen ska även vara anpassade för människor med funktionsvariation. Vi håller på att skaffa underlag för att kunna anlita konsulter som kan titta på hur det ska fungera, säger Rigoberto Orostica-Cornejo, projektledare på Trafikverket.
Trafikverket planerar för att arbetet kommer bli att bli klart någon gång mellan 2022 och 2023. I samband med den nya plattformen planeras även bygget av ett spärrstaket mellan spår 5 och 6.
– Spärrstaketet mellan spår 5 och 6 är till för att undvika att folk ska springa över rälsen och på det sättet undvika olyckor, säger Rigoberto Oróstica.
I samma planärende som ombyggnationen vid resecentrum behandlas också närliggande kvarnverksamhetens framtida användning.
– Plattformen kommer angränsa fastigheterna för den tidigare kvarnverksamheten längs Magasinsgatan. Sedan några år tillbaka har kommunen haft kontakt med fastighetsägaren till Kvarnområdet, som vill inhysa centrumverksamhet och bostäder där, skriver kommunens planarkitekt Jonas Loiske.
Planerar kommunen några andra åtgärder med gång- och cykelanslutningar?
– I och med en ny plattform och nya funktioner inom kvarnområdet behöver vi säkerställa att det skapas kopplingar till befintligt resecentrum och till Mjölby centrum. Det kommer säkerligen resultera i att nya gång- och cykelstråk skapas, men vi har inte landat i någon exakt lösning ännu.