– Digitaliseringen ökar och allt fler sköter sina bankärenden via nätet, säger Goran Durmis, kontorschef i Mjölby-Motala-Linköping. Det gäller även rådgivning som numera ofta genomförs som e-möten per telefon.
Det förändrade kundbeteendet får konsekvenser och det är länge sedan banker på småorterna hade öppet varje vardag för spontanbesök. Danske Bank i Mjölby har till exempel haft öppet mellan 10 och 13 två dagar i veckan i ett par års tid. Andra tider har kunder kunnat boka rådgivningsmöten.
– Det är framför allt de som har gjort spontanbesök på banken som kommer att märka skillnaden, säger Goran Durmis, men de har blivit allt färre. Vi behöver effektivisera för att kunna ge mer tid till kunderna, men också för att vi ska kunna bygga en bank för framtiden.
Kunderna har just informerats, både telefonvägen och via brev. Så särskilt mycket negativa reaktioner har Goran Durmis inte fått.
– För de flesta är det viktiga att de kan ha kvar sina rådgivare, och så kommer det ju att bli, säger han. Det är inte heller någon som förlorar jobbet. De flesta i personalen har jobbat flera dagar i Motala och pendlar därifrån till Mjölby.
För dem blir det enklare, påpekar han, och alla sådana åtgärder är viktiga för att företaget ska kunna säkra sin kompetensförsörjning. Personalen stannar på banken, alltså, och kunderna får behålla sina kontakter.
Danske Bank stänger i Mjölby i mars och lämnar lokalen vid Kungsvägen.