Hjärtat i Boxholms II:an renoveras

Ångpannan i Boxholms II:an ska renoveras. I fredags lyfte man ur det fyra ton tunga hjärtat ur båten.

29 oktober 2015 18:02

Boxholms II:an ligger just nu och vilar på land. Efter en orolig sommarsäsong på sjön Sommen ska nu ångpannan genomgå en helrenovering.

– Vi hade problem med pannan redan i våras, berättar Håkan Liif, skepparen och kaptenen på Boxholms II:an.

Maskinisten Göran Börling instämmer. Han berättar att han varje morgon åkte extra tidigt för att titta till ångpannan i båten. Detta för att se över eventuella läckage, innan det var dags att börja elda.

– Jag lyste igenom alla rören för att se efter att det inte läckte någonstans. Det är klart att det var lite nervöst. Vi visste ju att pannan var i behov av renovering, säger Göran Börling som är maskinist på båten tillsammans med Sven-Olof Sjöberg.

Ett par gånger i början på sommaren har Stefan och Tomas Bergman från Bergmans Mekaniska reparerat ångpannan hjälpligt för att båten skulle kunna gå så många turer som möjligt.

– Vi körde de flesta inplanerade turerna i somras, men vi vågade inte boka några extraturer i början, eftersom vi inte kunde ge besked om när vi kunde köra båten, säger Håkan Liif.

Arbetet med att förberedda för att kunna lyfta bort ångpannan har tagit sin tid.

– Vi har tagit bort taket, både ovanför maskinrummet och en bit bort där passagerarna sitter, berättar Göran Börling.

– Det var lite trångt att få ut den. Lite bök var det allt, säger Håkan Liif.

Nu kommer pannan skickas till Motala för reparation hos Bergmans mekaniska. De kommer också reparera skorstenen och sotskåpet som också monterades bort.

Som Corren tidigare rapporterat är tanken att kommunerna runt sjön Sommen ska dela på den del av reparationskostnaderna som rederiaktiebolaget och Ångbåtens Vänner inte mäktar med själva.Tranås tar 50 procent, Boxholms 25 procent och Ydre 25 procent.

Boxholms kommunstyrelse beslutade i förra veckan att ställa upp på sin del, förutsatt att de andra ställer upp på sitt.

Några belopp nämns dock inte i de kommunala handlingarna.

– Vi kom överens om att inte skriva ut några summor eftersom det ska förhandlas om priset, kommenterar kommunalrådet Britt-Marie Johansson (S).

Är det rederiet och Ångbåtens Vänner som ska ta den större delen av kostnaderna eller är det kommunerna?

– Det kan jag inte svara på. Det beror på vad kostnaderna blir, säger hon.

Kostnaden för reparationer av liknande ångpannor har kostat ungefär 600 000 kronor berättar Tomas Bergman från Bergmans mekaniska.

– Det är svårt att svara på var slutsumman hamnar innan vi påbörjat arbetet, säger Tomas Bergman.

Vid Laxberg står nu Boxholm II:an utan både ångpanna, skorsten och sotskåp. Till vårens sjösättning ska allt vara åter på plats.

– Det här är ett nödvändigt arbete. Annars hade vi inte vågat köra en säsong till, säger Håkan Liif Boxholms II:ans skeppare.

S/S Boxholm II

Ett av Sveriges sista vedeldade ångfartyg i drift. Hon är byggd vid Ljunggrens Verkstad AB i Kristianstad år 1904, och hopmonterad vid sjön Sommens strand. Premiärturen gick i juli 1904.Hon byggdes ursprungligen som pråm- och timmerdragare för Boxholms AB:s räkning. Akterskeppet byggdes om 1922 och försågs med sittplatser. Sedan 1966 går hon endast som passagerarfartyg.

Hon blev K-märkt 2014 och är klassad som kulturhistoriskt mycket värdefullt.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!