Om det är bostadshus ska alla rutor förberedas med tomrör, för andra typer av uppvärmda byggnader ska var femte p-plats vara förberedd. 1 januari 2025 ska alla uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och har minst tio p-platser ha minst en aktiv laddpunkt. Gäller då retroaktivt.
Regeringen har tillsatt en utredning med syfte att utreda och lämna förslag 1 juni om utfasning av fossila drivmedel och förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar. Bland andra Volvo har välkomnat ett sådant förbud från 2030. Liknande slutdatum har redan tagits av flera andra länder. I Norge gäller 2025. Andra länder anger 2040.
"Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland. Transportsektorn står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser och har därmed en betydande roll i klimatomställningen", sa finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP) i ett pressmeddelande december 2019.
Ylva Ek på Energikontoret menar att det måste bli fastighetsägarna som bygger laddstruktur vid bostäder med hyresrätt.
– De måste vakna till och göra det i större utsträckning. Den delen har inte boomat än, även om elbilsförsäljningen ökat med 300 procent. Antalet elbilar är ändå proportionellt väldigt lågt än, med omkring 200 000 rena elbilar av fem miljoner på våra vägar, säger Ylva Ek.
Det är en "hönan och ägget"-problematik, menar hon. Aktörerna väntar på fler användare. Och många laddplatser står ofta tomma, till exempel i städernas p-hus.