Tusentals lockades av skalbaggarna i metall

En del gillar rostig patina, andra glänsande fälgar. Trotjänarna samsades med nyare modeller på Mantorp park i helgen. Bug run heter märkesträffen som också börjar bli gammal, nämligen 20 år.

Ingen vet hur gammal en folka kan bli, sägs det. Den här har fått stå emot väder och vind sedan 1954.

Ingen vet hur gammal en folka kan bli, sägs det. Den här har fått stå emot väder och vind sedan 1954.

Foto:

mantorp2003-06-10 07:33

Det var en gång en liten folka- bubbla från 1954. Den hade tjänat ägaren väl. Men 1965 tyckte bonden på västkusten att den var omodern och parkerade den bakom ladan. Där utsattes den för vindar och salta stänk ända fram till 1998, då Michael Werner från Vänersborg upptäckte den och köpte den av bondens dotter.

-- Det var nästan bara att starta den. Jag har endast renoverat bromsarna och bytt lite olja, säger han.

"Charmiga och bulliga"

De är charmiga och bulliga, tycker Michael Werner som började med sin bilhobby innan ens körkortet var i hamn.

Allt är originaldelar. Bilen är helt översållad av rost, och vindrutetorkarna är så små att de knappast kan göra någon nytta. Den bilen kör man bara vid vackert väder, menar Michael Werner.

Relationerna till folkor är mångfaldiga. En variant är att göra om dem så att nästan ingenting finns kvar av det ursprungliga. Sådant får många att rynka på näsan, men inte Hans Andersson från Norrköping, även kallad "Mettis". Han kör omkring med en skamlöst förvanskad variant. Fel färg, peacemärke och 70-talsblommor, nedsänkt tak och skyddsbur inuti. Det har varit en tävlingsbil, och själv köpte han den för två år sedan och fixade motor och växellåda. Nu ska den vara med i utställningstävlingen i klassen custom. Sedan ska den säljas för han satsar istället på en mer klassisk modell.

Frugan hänger med

Förutom att vara en hobby är detta ett sätt att umgås med folk och skapa nya kontaktnät, tycker han. Ja, det måste vara otroligt trevligt. För Hans Andersson har varit med på alla träffar hittills. En typisk entusiast med andra ord, och hustrun Kerstin Andersson som sitter bredvid passar gärna på att avliva några fördomar.

-- Innan jag lärde känna honom trodde jag att de alla var tunnelseende killar med bara bilar i skallen och låg intelligens. Men de kommer från alla bakgrunder. Och "Mettis", han kan allt, säger hon medan maken protesterar.

De yngre killarna satsar ofta på nya, dyrare modeller och står gärna och "burnar" med motorerna.

I klassen wasserkühler, de bilar som har vattenkylda motorer och inte platsar i någon annan klass, tävlar ytterligare en Hans Andersson, men han kommer från Hammar norr om Motala. In i det sista putsar han fälgarna på sin VW Corrado 92:a medan tjejen lugnt sitter kvar och läser i bilen.

Modellen är rätt så ovanlig, Hans Andersson räknar med att det endast finns 700 till 800 av dem i Sverige.

Förebilderna till VW-träffarna finns i USA och England, berättar Lasse Johnsson, en av arrangörerna. Därifrån kommer också idén att ha en skönhetsmiss som delar ut priser och tårta. Många utställare efterfrågar en sådan, och därför finns hon också med på Mantorp park. Miss Bug run heter i år Johanna Krigström. Däremot har hon inte genomgått någon skönhetstävling utan är inhyrd från en modellagentur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om