Snabba bröderna Jonsson mot nya mål

Junior Jonsson var snabb redan när han föddes. Hans mamma Anna-Carin hann inte ens in på BB innan Junior såg dagens ljus i bilen.

Det skiljer bara två år i ålder mellan Junior (t v), 14, och Wilmer Jonsson, 16. De är laddade för att få tävla igen nu när sjuktalen i pandemin går nedåt.

Det skiljer bara två år i ålder mellan Junior (t v), 14, och Wilmer Jonsson, 16. De är laddade för att få tävla igen nu när sjuktalen i pandemin går nedåt.

Foto: Lena Grape Lilliehorn

Mantorp2021-07-22 12:00

Sedan har livet fortsatt i det snabba spåret för båda bröderna Jonsson från Mantorp. När vi träffar dem hemma på den soliga terrassen i Viby packar de för resa till franska motorbanan Le Mans. Där ska Junior köra kartingtävling i det svenska KH Racing Team, innan det är dags för karting-SM på Rasbo-banan utanför Uppsala 3-7 augusti.

– Det blir lite som formtoppning för Junior, förklarar pappa Lars Jonsson. Då kan han få farten inför SM och där finns också möjlighet att köra hem en biljett till världsfinalen.

undefined
Snabba bröderna Jonsson i Viby, Mantorp. Fr v Junior Jonsson, pappa Lasse Jonsson, bonusmamma Emmeli Wulfstrand och Wilmer Jonsson t h.

Både Junior och storebror Wilmer har en del att brås på. Det sitter vinnarskalle på både pappa Lars och farfar K-G, 93 år. Pappa har tävlat internationellt inom cykelsport, farfar var fotbollsspelare.

Både Wilmer och Junior startade sina racingkarriärer som 6-åringar, Wilmer 2011 och Junior 2013. Historien är likartad för båda två.

– Jag har fått ärva allt av Wilmer, säger Junior med ett flin.

Båda har startat sina racingkarriärer i Cadetti, de minsta kartarna. För båda har racingen först och främst inneburit mycket gemensam tid i familjen, där man umgås kring samma intresse. Men också en möjlighet att växa och mogna som personer.

undefined
Wilmer Jonsson säsongsdebuterade förra helgen i rally i sin Volvo 940. Rallysporten har haft svårt att få tävlingstillstånd under coronapandemin.

Wilmer berättar om den enda sommaren han inte tävlat. Det var 2019 och han hade blivit påkörd i sin Renault Clio i sista tävlingen året innan. Då tog han en paus, en ledig sommar.

– Jag fick vara en normal tonåring... och det var jättetråkigt. Jag konfirmerade mig och sommarjobbade. Året efter köpte vi en rallybil.

Sedan dess är det grusrally i en 180-hästars Volvo 940 som gäller för Wilmer. Förra helgen körde han första tävlingen för året i RS-serien i Östergötland. Han har ju inte körkort än, så det är tävlande med övningskörningsskylt på bilen.

undefined
Junior Jonsson hemma i pojkrummet. Hela rummet är fyllt av racingtillbehör. En kart hänger i taket, på väggarna finns bilder av Junior i aktion och lagerkransar och pokaler fyller varje utrymme.

Junior håller sig på tävlingsbanorna. Storebror tittar uppskattande på honom och säger med värme i rösten:

– Junior kan inte bara köra – utan han kan köra race. Han har en känsla för hela spelet.

Helt klart framgår att Junior har en extraordinär talang för strategi. 2020 körde han storkart i klassen Junior 125 och vann tre tävlingar i rad. När det var dags för SM i Kristianstad slog bröderna vad om tusen kronor att Junior skulle vinna finalen med hela målrakans längd.

Junior startade finalen i pole position och var 4-5 tiondelar snabbare än konkurrenterna per varv. På sista varvet körde han på 53.64 sekunder, gick i mål 7 sekunder före tvåan och var nära banrekordet. Och ja, Wilmer fick betala till lillebror.

undefined
Junior Jonssons pris som svensk mästare i kartingklassen Senior 125 2020.

I år kör Junior kart i klassen Senior 125 och dessutom i enhetsklassen Legends, efter att ha fått ett erbjudande från Linköpings Bossing Karlsson. Där är han yngste föraren och får en bra erfarenhet av tyngre bilar och större banor.

Jag frågar dem hur framtiden ser ut. 

Vad är drömmen i livet?

Wilmer är tydligt målinriktad. Köra VM-rally i WRC-klassen är drömbilden, förstås. Men han satsar också på ledarskapsutbildning och börjar tvåan på naturprogrammet på Berzeliusskolan i Linköping till hösten.

Sedan är målet lumpen, med sikte på att bli vagnchef på stridsvagn 122. Det är något han bestämde sig för redan som 7–8-åring. Och det målet finns kvar.

undefined
Snabba bröderna Jonsson i Viby vid Mantorp har följts åt inom motorsport under hela uppväxten. Wilmer t v och Junior Jonsson t h.

När Junior får samma fråga tittar han oförstående tillbaka. Vadå, finns det något annat än racing?

Familjen skrattar. Juniors dröm är att kunna leva på att köra bil.

– Vad som helst som har motor och fyra hjul, säger han.

Junior ingår sedan i vintras i svenska landslaget. För ett år sedan testade han för ett team i Italien. De ville ha honom som förare, men kostnaden var för hög för familjen. Det krävs stora sponsorer för att tävla på den nivån.

undefined
Junior Jonsson är regerande svensk mästare i klassen Senior 125 i karting.

Att motorbanan Mantorp Park ligger i närheten har betytt mycket för de här killarna under uppväxten, kartingbanan på Sviestad i Linköping likaså.

När Junior är en vanlig tonåring handlar det förstås också om motorer. Som 14-åring blir det A-traktor – eller i hans fall står en äkta epa-Duett i garaget. Och så kompisar, bad och flickvännen Matilda Martini.

– De tävlar mot varandra hela tiden, säger bonusmamma Emmeli. Matilda är en friidrottstjej och hon förstår också varför Junior oftast är borta på tävling varenda helg.

På fredagen rullar den Jonssonska husbilen mot Frankrike och legendariska motorbanan Le Mans, drygt 20 mil sydväst om Paris. Här har Linköpingsföraren Stanley Dickens och Stefan "Lill-Lövis" Johansson vunnit 24-timmars under 1980- och 1990-talet. 

Nu håller vi tummarna för att vi får se Junior Jonssons namn i historieböckerna också.

Det här är karting

Karting körs på en asfaltbana med en specialbyggd bil. I Sverige får man börja köra karting när man är sex år.

Klasserna i karting går från 5-hästars Cadetti för 6-10-åringar vidare till 6-hästkrafters Micro för 8–10-åringar och Mini på 9,5 hästar för 10–14-åringar. 

Därefter följer Junior 60 på ca 11 hästkrafter för 10–14-åringar, Junior 125 på ca 20 hästar för 12–15-åringar och Senior 125 på 28 hästar från 14 år.

En vuxenkart heter Rotax DD2, har 34 hästar och får köras från 18 år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!