Väglänken 638 mellan länsväg 636 (gamla E4) och väg 206 mot Skänninge har 70-begränsning. Men vägen är rak och bred och inbjuder till snabbare fart eftersom den är dubbelfilig åt båda håll, och fungerar som påfart till motorvägen.
– Det är en olycksdrabbad vägsträcka. I korsningen med Västerlösavägen har det skett 11 olyckor de senaste tio åren, varav en med dödlig utgång, berättar Anna Persdotter på Trafikverket region öst.
Dessutom har det skett flera olyckor vid avfarterna från E4. Ännu en dödsolycka inträffade för 15 år sedan.
– Vi har fått in flera kundärenden om brister och behov om just den här korsningen. Det är en korsning som vi indentifierat att det finns behov av ändringar, säger hon.
Tillsammans med kommunen har man tittat på möjligheterna att samarbeta om en enklare rondellösning, en som inte kräver att vägområdet utvidgas. Då behöver inte en process sättas igång med att utarbeta en ny vägplan.
En skiss har tagits fram som visar en rondell i lite mindre storlek, med en fil. De dubbla filerna på väg 638 och från Västerlösavägen smalnas av till enkla filer för att minska ner hastigheten ytterligare. Dessutom förskjuts infarten in i rondellen något i sidled, vilket också kan sänka farten.
På det viset kan man hålla sig inom det befintliga vägområdet på länsvägen.
– Det är vår förhoppning att det ska gå med en enkel process och en samfinansiering, eftersom det är en korsning mellan en statlig och en kommunal väg, säger Anna Persdotter.
Utredningen om detta sker fram till sommaren, med möjligt beslut hos Trafikverket strax efter sommaren.
– Det är med pengar från länsplanen som det måste ske, där olika projekt prioriteras mot varandra. Men med förenklad process skulle man kunna ta medel från en pott för trafiksäkerhet, menar hon.
Mjölby kommuns trafikplanerare Joel Runn har i sin tur gjort en behovsbeskrivning och där äskat pengar hos kommunstyrelsen för att få in projektet i investeringsbudgeten för nästa år. Förslag till investeringsbudget tas av kommunfullmäktige i juni.
Kostnadsberäkningen har landat på 15 miljoner, som man delar lika mellan kommun och Trafikverket.
– Det är jättekul att det kan bli av. Vi har fört fram detta i många år som ett önskemål. Nu var det Trafikverket som hörde av sig till oss och menade att vi behöver göra något, säger Joel Runn.