-- Om man tänker sig att bygga fem meter höga vallar runt hela motorsportområdet med skärmar på, kommer man nog upp i en kostnad på fem miljoner, säger Per Wikström som arbetar med buller och akustik på företaget Ingemansson Technology AB i Göteborg.
-- Det kommer ändå att bli svårt att få ner bullernivån på 55 dB för fastigheter som ligger 200--300 meter från området.
Naturvårdsverkets egen expert på bullerfrågor, Lars-Göran Jonsson, är mer förhoppningsfull när det gäller kostnaden. Han uppskattar att kostnaden blir mellan ett par hundra tusen och en miljon.
-- Exakt hur mycket är svårt att säga eftersom det beror precis på vilka åtgärder som behövs för att minska bullret med ett par decibel.
Det var i maj som Naturvårdsverkets underlag till en uppdatering av verkets allmänna råd vid buller från motorsports- och bilprovningsbanor blev känt.
I dag tillåts 60 dB på dagtid och 55 på kvällar och helger. Naturvårdsverkets förslag om allmänna råd för bland annat motorbanor innebär att riktvärdet för buller ska sänkas med 5 dB för anläggningar som har verksamhet mer än 100 dagar per år. Dit hör Mantorp. I Mantorp är det dock bara 65 av dessa dagar som har rena motorsportevenemang eller klubbarrangemang som medför buller.
Resten av dagarna används motorbanan för så kallad tyst verksamhet, till exempel gymnasieutbildning.
-- I praktiken innebär det att vi ska ner på en bullernivå på 50 dB. Det är inte rimligt, menar Ragnar Segring projektledare vid Motor Events Sweden AB som driver Mantorp Park.
-- Visst är det rimligt, menar Lars-Göran Jonsson som skrivit Naturvårdsverket underlag.
-- Med tanke på de närboende är det nödvändigt. De senaste fem--tio åren har man genom avgasdämpning på fordon kommit ner fem--sex decibel. Det är ganska mycket.
Men hur gör man för att komma ner ytterligare några decibel?
-- Det mest effektiva är att skärma av, men det får inte ske på bekostnad av säkerheten. Jag kan tänka mig att jordvallar med skärmar ovanpå skulle kunna vara en lösning i Mantorp.
-- Kostnaden beror på hur omfattande vallar som behövs. Det viktigaste är ju vallar mot bebyggelsen.