Det är några av ledorden i förslaget till ny översiktsplan för Mantorp, som ställs ut mellan 28 mars och 31 maj. Planen går att hitta på kommunens hemsida och finns också i Stadshusets entré i Mjölby. Meningen är att invånarna ska kunna ställa frågor och lämna synpunkter på planen.
Den översiktsplan som gäller nu slogs fast 2011 och sedan dess har Mantorp växt kraftigt och det har varit en stor efterfrågan på småhus. Målet är nu att Mantorp ska bli en trivsam småstad som växer till 7 000 invånare. Men det är på sikt, planen har horisonten om 40–50 år.
Tidigare har man siktat på 10 000 invånare, men den ambitionen medförde en del konsekvenser, i synnerhet en flytt av 400 kV-ledningen som passerar mellan Mantorp och Östra Tollstad, så det högre tillväxtmålet har sänkts efter samrådet och en kraftledningsflytt är inte längre aktuell.
Samrådet hölls under november–januari och det kom totalt 27 yttranden från myndigheter, grannkommuner, kommunala nämnder och privatpersoner. Efter samrådet har nu en del justeringar gjorts i planerna.
En svårighet är att Mantorp ligger på fin åkermark och det är en knepig fråga att inte utnyttja mark som kunde producerat mat i stället. I förhållande till samrådsförslaget har utställningsförslaget därför bantats när det gäller utbyggnad, något som minskar påverkan på värdefull jordbruksmark.
Det var en kommentar som flera remissinstanser, bland annat både grannen Boxholm och miljönämnden i Mjölby tryckte särskilt på. LRF ifrågasätter i ett skarpt formulerat remissvar om det överhuvud taget är lämpligt att bygga ut Mantorp, på grund av att det ligger mitt i åkerlandskapet. Likaså om det är alls är klokt att använda mark söder om järnvägen. LRF föreslår i stället fler bostäder vid Klämmestorp.
Ödeshög i sin tur påpekar att avfarten från E4 i Mantorp är viktig för pendlare, men att korsningen kan uppfattas som trafikfarlig, något som byggnadskontoret i Mjölby nu påminner Trafikverket om.
Ett förtydligande har även gjorts efter samrådet att områden som används för ridsport särskilt pekas ut och att utbyggnadsområden nära järnvägen anpassas för att möjliggöra fyra spår för stambanan genom Mantorp.
I den nya planen innefattas tätorten Mantorp och Mantorp Park, liksom Viby och Veta kyrkbyar. I de båda byarna har det tidigare funnits tankar på nya områden för nybyggnad. De stryks nu. I stället skapas en skyddande odlingszon på minst 200 meter runt båda byarna, för att värna de gamla kulturmiljöerna.
En viktig nyhet är planerna på flerbostadshus i fyra våningar nära pendelstationen. Avsikten är att de flesta Mantorpsbor ska ha högst en kilometer till pendelstationen och inom det avståndet ska även nya skolor och arbetsplatser ligga. Här finns det också planer på ett tätortscentrum söder om pendelstationen med butiker och service.
Den service som skissas för framtiden i ett nytt centrum är en större matbutik, vårdcentral och tandvård, mindre butiker som apotek, blommor, frisör och restauranger. Här föreslås också en liten "stadspark" och ett torg mittemot stationen. Vårdbostäder ritas in i kvarteren här.
I närheten ska en framtida högstadieskola för 350 elever ligga, med bibliotek, fritidsgård, två idrottshallar och två fullstora fotbollsplaner. Tomten dimensioneras så att ytterligare 350 elever kan få plats där i framtiden.
Övriga delar av Mantorp är tänkta att innehålla en blandning av större och mindre villor och flerbostadshus, normalt som mest två våningar höga. Något som saknas i Mantorp i dag är bostadsrättslägenheter och hyresrätter, så det är prioriterat i planen.
Efter bland annat Bostadsbolagets samrådssvar har inriktningen på flerbostadshus skärpts, nu ska minst 25 procent av nya bostäder vara i flerbostadshus. Men när det gäller bostadsparkeringar under mark eller flervåningsparkeringsdäck bedöms det inte vara ekonomiskt försvarbart under överskådlig tid.
En svårighet i Mantorp är såväl riksvägen som järnvägen, som skapar barriärer genom tätorten. Här pratar man om nya passager som binder samman Mantorps södra och norra delar. En av dem föreslås bli en ny bro över järnvägen genom att man förlänger Trumpetarevägen. Tekniska nämnden säger i sitt samrådssvar att det brådskar med en planskild korsning där.
I vilken ordning de olika delarna av Mantorp ska växa finns också med i förslaget. Utbyggnaden startar i Fall och fortsätter västerut mot Mantorps gård, därefter växer kvarteren söderut från Fall. Furuträd berörs efter det.