Nio öppnar station för batteribyte i Mantorp

Kinesiska elbilstillverkaren Nio bygger ett nätverk av stationer i Sverige där man kan "swappa". I stället för att ladda bilens batteri från en stolpe bytts det urladdade batteriet mot ett nytt. På fem minuter.

Kajsa Ivansson Sognefur på Nio Sweden åkte med i bilen när den själv styrde in i garaget där batteribytet skedde helt automatiskt.

Kajsa Ivansson Sognefur på Nio Sweden åkte med i bilen när den själv styrde in i garaget där batteribytet skedde helt automatiskt.

Foto: Sune Johansson

Mantorp2022-12-21 20:30

På onsdagen invigdes Nio Swedens andra sådana station, den ligger i det nya industriområdet vid Depot Mantorp.

– Det är ett mycket strategiskt läge vid E4, mellan Sveriges tre största städer, menar Mattias Lundgren som är Sverigechef för det kinesiska elbilsföretaget.

undefined
På det nya industriområdet vid Depot Mantorp har elbilstillverkaren Nios station för byte av batteripack byggts upp. Det är den andra i Sverige.

Nios elbilar lanseras just nu i Sverige, ett av flera kinesiska märken som försöker ta marknadsandelar på den snabbt växande svenska elbilsmarknaden.

Medan andra märken litar till köparnas hemladdning, plus det nätverk av laddpunkter som nu byggs upp, har Nio en egen idé om batteriladdning. Man bygger stationer där deras bilar snabbt och smidigt kan byta ut hela batteripaketet.

undefined
Bilen backar själv in i stationen där det urladdade batteriet byts mot ett laddat. Allt tar fem minuter. Ägaren sitter i eller står utanför och ser på.

– Det innebär att man kan köra sträckan Stockholm–Göteborg med bara en kort femminuterspaus, förklarar Gustaf Sjöholm som är med i den delegation från Nio som är på plats på onsdagen när stationen invigs.

Idén är inte helt ny. Redan för drygt hundra år sedan när automobilen var en ny företeelse på vägarna, byggdes fordon som drevs på el. Och nät av batteristationer fanns i vissa städer i USA, där man bytte ut sitt urladdade mot ett nyladdat.

undefined
Kajsa Ivansson Sognefur på Nio Sweden åkte med i bilen när den själv styrde in i garaget där batteribytet skedde helt automatiskt.

Men Nio är i dag det enda bilföretaget som satsar helt på den här metoden.

– Det är ett flexibelt system. Man kan så klart ladda bilen både hemma med den egna laddboxen och vid offentliga laddstolpar. Vi ser det här som ett komplement, säger Kajsa Ivansson Sognefur som är utbyggnadsansvarig vid Nio Sweden.

undefined
På onsdagen invigdes batteribytesstationen i Mantorp. Vd Mattias Lundgren och utbyggnadsansvariga Kajsa Ivansson Sognefur flankerar kommunens Jonny Bertholdsson.

Det är hon som sätter sig vid ratten i den Nio ET7 som ska visa hur systemet fungerar. Hon kör fram och stannar vid garageporten. Sedan tar bilens och stationens datorer över bilen och backar in den och upp på en ramp. Där står den en stund medan den kalibreras i exakt rätt läge på plattan. Därefter öppnar sig golvet under bilen och en rigg förs upp som lossar batteripaketets bultar, sänker ner det i ett utrymme under bilen och för det åt sidan. Samtidigt förs ett nytt batteripaket fram och skjuts upp under bilen. Bultarna dras åt och bilen startar och kör ut ur stationen. Det hela tar fem minuter.

Nio är ett företag som grundades i Kina 2014 och där har man 1 300 sådana bytesstationer. Just nu byggs systemet ut i Europa. I Norge, som länge varit ledande på elbilsförsäljning, har man kommit längre än i Sverige.

Ytterligare två Niomodeler kommer inom kort, en suv och en mindre sedan.

Karta: Nio batteribytesstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!