Kågered: "Det tar död på motorsporten"

Motorsportsprofilen Mikael Kågered har svårt att förstå kritiken mot buller från motorbanan: "Får de tillstånd med färre dagar är det en katastrof. Det tar ju död på motorsporten."

Mikael Kågered har svårt att förstå hur man som inflyttad Mantorpsbo kan klaga på bullret. "Om man har bott på ett ställe och det byggs en motorbana, då förstår jag problemet med ljud. Men flyttar man till samhälle som ligger nära en motorbana, då måste man ju ta reda på det", säger han.

Mikael Kågered har svårt att förstå hur man som inflyttad Mantorpsbo kan klaga på bullret. "Om man har bott på ett ställe och det byggs en motorbana, då förstår jag problemet med ljud. Men flyttar man till samhälle som ligger nära en motorbana, då måste man ju ta reda på det", säger han.

Foto: Rebecca Candevi

Mantorp2021-09-25 08:00

När vi den 8 september skrev om bullret från Mantorp park var det många som reagerade. En av dem var Linköpingsprofilen Mikael Kågered, teamchef för Kågered Racing och tidigare Europamästare i dragracing. Han menar att omkringboende måste acceptera visst buller och att motorbanan har stor betydelse för området.

– Jag tycker att det är väldigt lustigt att såna som flyttar till en motorbana börjar klaga. De vet ju att det ligger en motorbana där och att det ligger en motorväg där, säger Mikael Kågered.

Mikael bor själv i närheten av Linköpings flygplats, en annan bullertät plats, och menar att om man väljer att bo i ett sådant område får man också acceptera de villkor som finns.

– Flygplatsen låg ju här innan jag föddes och det får man ju acceptera. Det är likadant med motorbanan. Om man inte vill bo där får man flytta någon annanstans.

Som motorsportsfantast ser han ett stort värde i Mantorp park, och menar att sporten inte skulle vara densamma utan den. 

– Det är en av de mest välkända motorbanorna i Sverige och den är ju av absolut största betydelse för oss racare. Det är inte så vanligt att ha en sån fin motorbana så nära som vi har i Östergötland. Det ska vi vara rädda om. 

En tillvaro med striktare restriktioner och begränsad verksamhet, som kan bli verklighet om missnöjet får effekt, tror han inte alls på.

– Får de färre dagar är det en katastrof. Det tar ju död på motorsporten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!