– Det känns som att vi har hittat ett upplägg som både vi och de närboende ska kunna känna tillförlitlighet med och som ska fungera för oss båda. Viktigt är också att det ger myndigheterna möjligheter att följa upp hur tillståndet efterlevs, säger Fredrik Sjöqvist, vd för Mantorp park motorbana AB.
Han nämner att motorbanans anlitade konsult Thomas Ullhamre har lovat att ha ansökan klar efter helgerna.
– När vi läst igenom den och kollat så att det inte finns några konstigheter, ansökan innehåller massor av olika delar, så lämnar vi in den till länsstyrelsen. Jag räknar med att det sker i slutet på januari.
Motorbanan har jobbat med ansökan i flera år. Kommunens miljönämnd hade velat att det skulle ha gått fortare. I september 2015 gav miljönämnden ett föreläggande om att ansökan skulle vara färdig 15 januari 2016.
Det föreläggandet överklagade Mantorp park till länsstyrelsen och överklagandet har inte avgjorts än.
Att ansökan dragit ut på tiden är Fredrik Sjöqvist den förste att hålla med om, men han framhåller att det handlar om en ansökan som förhoppningsvis ska utmynna i ett tillstånd som varar över lång tid.
– Det har krävts väldigt mycket utredningar för att göra något som fungerar och få en ram att jobba inom utan att behöva göra överträdelser. Det är framför allt ljudet vi talar om. Miljön och ljudet är vår utmaning men i miljöansökan är det mycket annat som ska med.
Från Mantorp parks sida är det framför allt Fredrik Sjöqvist, Ragnar Segring och Mikael Andersson som varit indragna i arbetet med ansökan.
Vad har ansökan kostat?
– Det vågar jag inte ens räkna på, men vi har lagt ett sjusiffrigt belopp.
Enligt Fredrik Sjöqvist måste verksamheten kunna fortgå i ungefär samma omfattning som idag, i annat fall överlever inte företaget.
– Vi försöker dock styra över till lite annan typ av verksamhet, lite tystare sådan. Vi försöker också ta bort några av de mest bullriga dagarna.
Göran Gillheimer på Uljeberg säteri är en av de grannar som störs av Mantorp park och som genom åren haft kritiska synpunkter.
– Vi grannar har alla väntat på denna ansökan. Även kommunen har väntat, kommenterar han.
Göran Gillheimer ser fram emot en tillståndsprövning av verksamheten enligt miljöbalken
– Vi grannar vill att verksamheten ska regleras, det vill kommunen och det vill motorbanan också. Alla tjänar på att veta vad som ska gälla. I dag råder stor osäkerhet.
Han vet i stora drag hur formalian är kring miljöprövningen för han var med vid förra prövningen som rann ut i sanden eftersom motorbanans konkurs kom emellan. Därefter blev det nya ägare.
Karl-Martin Axelsson på länsstyrelsens miljöskyddsenhet säger att ansökan kommer att kungöras i tidningsannonser när den är komplett. Därefter blir det remissomgång och vem som helst kommer att kunna lämna synpunkter, även om alla inte får rätt att överklaga.
– Normalt brukar det behövas någon komplettering och då går det någon månad. När ansökan är komplett är det vår generella målsättning att ha ett beslut klart inom ett halvår, säger han.
I väntan på ett tillstånd enligt miljöbalken är det över 20 år gamla råd från miljönämnden som gäller, vilka i sin tur baserar sig på Naturvårdsverkets allmänna råd.