Marcus vårdar sin Ferrari – valde den på motorljudet

En riktig hästfamilj. Men det är inte bara levande hästar som gäller – utan även sådana som stegrar sig på kylaremblem.

Marcus Ahlbergs Ferrari 348 står hemma på villauppfarten inför avfärd till Ferrarieventet i Mantorp i helgen. Bilen är från 1993, har 300 hästar och gör max 275. Noll till hundra på 5,6.

Marcus Ahlbergs Ferrari 348 står hemma på villauppfarten inför avfärd till Ferrarieventet i Mantorp i helgen. Bilen är från 1993, har 300 hästar och gör max 275. Noll till hundra på 5,6.

Foto: Sune Johansson

Mantorp2023-09-02 15:15
undefined
Jakob Wiklund och Marcus Lindkvist från arrangören Autoropa i Stockholm kommer fram och vill prata på av Ferrariträffen i Mantorp.

Pappa Marcus Ahlberg har en egen Ferrari och besöker så klart arrangemanget på Mantorp park i helgen. Tillsammans med killarna i familjen. Tjejerna ska på hästtävling. Man kan säga att det är hästar för hela slanten i familjen Törnblom/Ahlberg.

– Jag har ett allmänt intresse för fordon och det har jag haft sedan jag var barn, berättar Marcus.

Som tonåring åkte han till Mantorp park tittade på banracing och dragracing. Han gillar även andra sportiga bilar, som Mustang och Camaro. Fordonstekniskt gymnasium var ett naturligt val, men han har inte jobbat som bilmek. Däremot är han flygplanstekniker. Att han kan serva sina bilar själv är en förutsättning för att kunna äga en supersportbil. 

undefined
Marcus Ahlbergs Ferrari 348 står hemma på villauppfarten inför avfärd till Ferrarieventet i Mantorp i helgen. Bilen är från 1993, har 300 hästar och gör max 275. Noll till hundra på 5,6.

Intresset för Ferrari tror han bottnar i tv-serier och filmer som "Miami Vice", "Snobbar som jobbar" och "Magnum".  

– Det blev som en drömbil för mig.

Vad är det för speciellt med just Ferrari?

– Det är en sådan sportbil man inte köper med hjärnan utan med hjärtat. Om man tänker logiskt så köper man inte den, säger han och berättar om sitt eget köp 2007.

undefined
Ludvig får gå ur och dirigera när Marcus ställer sig mellan de andra bilarna under kategorin Classic. Det ska se snyggt, även parkeringen.

Han besökte en Ferrarihandlare i Västsverige för att titta på bilar. Handlaren berättade att en kund just var på väg dit för att byta in sin bil. Marcus ringde upp den personen och bestämde en träff. De skulle ses på en parkering i Borås samma dag.

– Jag hade köpt den innan jag hann se den. Jag hörde ljudet av den innan jag såg den och hade redan bestämt mig. Det var väl min 30-årspresent till mig själv.

Det är en Ferrari med modellnamnet 348, 3,4 liters V8 av 1993 års modell.

undefined
Mjölbybon Marcus Ahlberg visade upp sin Ferrari 348 på den stora träffen på Mantorp park.

Vad använder du den till?

– Tidigare körde jag en del på bana, på olika banevent. Nu är vi många i familjen, men det händer att jag skjutsar barn till skolan i den.

En del utflykter blir det också. Men det går bara in en passagerare åt gången.

– En dröm vore att åka till norra Italien med Ingrid (sambon) och åka på slingriga vägar.

undefined
Marcus och bonussonen Ludvig Kempe Törnblom var mer än nöjda med dagen på Mantorp park. "Väldigt mycker att titta på", tyckte de.

Att äga en Ferrari är inte billigt. Men eftersom Marcus är utbildad mekaniker gör han nästan allt själv, ihop med en kompis. Ett kamremsbyte, som behöver göras ganska ofta, tar tre dagar. Motorn måste sänkas ur bilen. Kopplingen har han bytt för materialkostnaden, omkring 6 000.

undefined
Här sitter man bekvämt. Men bilen saknar styrservo så vid fickparkering är det tungt att ratta.

– Delarna är inte så farligt dyra, man kan skicka efter från England. Sedan är det 11 liter olja och 22 liter kylarvätska som ska fyllas på varje gång. 

Ferraris hemstad heter Modena. Och det heter även Marcus ena dotter. Den andra är döpt efter en italiensk motorcykel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!