Pappa Marcus Ahlberg har en egen Ferrari och besöker så klart arrangemanget på Mantorp park i helgen. Tillsammans med killarna i familjen. Tjejerna ska på hästtävling. Man kan säga att det är hästar för hela slanten i familjen Törnblom/Ahlberg.
– Jag har ett allmänt intresse för fordon och det har jag haft sedan jag var barn, berättar Marcus.
Som tonåring åkte han till Mantorp park tittade på banracing och dragracing. Han gillar även andra sportiga bilar, som Mustang och Camaro. Fordonstekniskt gymnasium var ett naturligt val, men han har inte jobbat som bilmek. Däremot är han flygplanstekniker. Att han kan serva sina bilar själv är en förutsättning för att kunna äga en supersportbil.
Intresset för Ferrari tror han bottnar i tv-serier och filmer som "Miami Vice", "Snobbar som jobbar" och "Magnum".
– Det blev som en drömbil för mig.
Vad är det för speciellt med just Ferrari?
– Det är en sådan sportbil man inte köper med hjärnan utan med hjärtat. Om man tänker logiskt så köper man inte den, säger han och berättar om sitt eget köp 2007.
Han besökte en Ferrarihandlare i Västsverige för att titta på bilar. Handlaren berättade att en kund just var på väg dit för att byta in sin bil. Marcus ringde upp den personen och bestämde en träff. De skulle ses på en parkering i Borås samma dag.
– Jag hade köpt den innan jag hann se den. Jag hörde ljudet av den innan jag såg den och hade redan bestämt mig. Det var väl min 30-årspresent till mig själv.
Det är en Ferrari med modellnamnet 348, 3,4 liters V8 av 1993 års modell.
Vad använder du den till?
– Tidigare körde jag en del på bana, på olika banevent. Nu är vi många i familjen, men det händer att jag skjutsar barn till skolan i den.
En del utflykter blir det också. Men det går bara in en passagerare åt gången.
– En dröm vore att åka till norra Italien med Ingrid (sambon) och åka på slingriga vägar.
Att äga en Ferrari är inte billigt. Men eftersom Marcus är utbildad mekaniker gör han nästan allt själv, ihop med en kompis. Ett kamremsbyte, som behöver göras ganska ofta, tar tre dagar. Motorn måste sänkas ur bilen. Kopplingen har han bytt för materialkostnaden, omkring 6 000.
– Delarna är inte så farligt dyra, man kan skicka efter från England. Sedan är det 11 liter olja och 22 liter kylarvätska som ska fyllas på varje gång.
Ferraris hemstad heter Modena. Och det heter även Marcus ena dotter. Den andra är döpt efter en italiensk motorcykel.