I ett brev till Vägverket, som har det yttersta ansvaret för cykelvägen, skriver Vifolka s-förening att en sträckning av cykelbanan på norra sidan skulle innebära en mer trafiksäker och troligen också ekonomiskt gynnsammare lösning än vad som föreslogs i den utredning angående cykelbanor i Mjölby kommun som gjordes 1999.
Enligt utredningen var den tänkta sträckningen till Mantorp på söder sida om väg 636, utom i själva Mantorp där vägen skulle gå på norrsidan.
Att det skulle bli billigare med en cykelväg på norrsidan beror enligt s-föreningen på att cyklisterna kan lämna väg 636 någon kilometer efter Sya och sedan utnyttja den befintliga vägen vid Grönlund.
Ur trafiksäkerhetssynpunkt framhålls bland annat att cyklisterna inte behöver korsa väg 636 innan Mantorp i höjd med Vetavägen och cyklister från Spångsholm, Veta och Sya kan nå cykelvägen utan att behöva korsa vägen.
I Sya skulle trafiksäker cykling kunna erbjudas genom att utnyttja den breda trottoaren på norra sidan samtidigt som hastigheten sänks till 30 km genom samhället.
Man anser också att den tänkta cykelvägen på ett flertal platser ligger inom riskavstånd från stambanan, vilket skulle elimineras med en sträckning på norra sidan.
- Frågan om cykelvägen mellan Mjölby och Mantorp har stötts och blötts i fullmäktige många gånger. Det självklara måste vara att alla i kommunen ska kunna nå Mjölby stad och utnyttja de fina cykelbanor som finns där, säger Britt-Inger Pettersson, företrädare för Vifolka s- förening.