1954 bildades motorklubben MK Scandia i Linköping och redan 13 år senare, på våren 1967, började man fundera på att bygga en hastighetsbana av internationella mått. På hösten samma år hade man kommit fram till att Mantorp var lämpligast och två år senare, 1969, stod banan färdig.
Nästa helg är det exakt 45 år sedan premiärtävlingen kördes på banan och en som var med vid premiären, även om han då låg i barnvagn, är Mikael Andersson. Han är aktiv medlem i MK Scandia sedan många år tillbaka, biträdande tävlingsledare för helgens tävlingar och även heltidsanställd som banansvarig för Mantorp park. Och han menar på att det är lite av en cirkel som sluts.
– Många av de, både bilar och förare, som var med då är också här nu och det tycker jag är häftigt.
Nuförtiden är det inte längre MK Scandia som äger och driver banan men klubben är fortfarande väldigt aktiva i banan och dess olika aktiviteter. Helgens evenemang Nostalgia Racing Days arrangerar MK Scandia och Racerhistoriska klubben tillsammans med motortidningen Nostalgia och ser det som en del av deras 60-årsjubileum i år. Och det var ungefär tio år sedan man sist hade ett liknande evenemang på Mantorp park så det är lite av en comeback.
– Här har vi grunden till det hela. Det var här det började och så tror jag att intresset för nostalgi har ökat, säger Mikael Andersson.
Något som Skänningeföraren Håkan Lidebjer i sin BMW 1800 Ti håller med om.
– Jag tror att historisk racing är på uppgång. Det är stort ute i Europa.
Han och kompisen Anders Hylén från Boxholm har tävlat mycket i rally och racing som unga och har sedan fortsatt med det. Dock med historisk prägel.
– Historiska bilar är vår grej. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att sätta mig i en modern racingbil, säger Håkan.
– Det är att bevara ett gammalt motorintresse på äldre dar. Även om man inte behöver vara äldre för det, säger Anders som kör en Volvo Amazon.
– Det är kul att det har kommit lite yngre förare också, som Sissela. Oftast har man kanske en bil med årsmodell som matchar en själv så det är roligt att det kommer lite nytt folk också, säger Anders och syftar på Håkans dotter.
– Att vara ung och dessutom tjej är en ovanlig kombination här, säger 30-åriga Sissela Lidebjer som kör en Morris Mini Cooper S.
Men någon direkt personlig relation till sin bil har hon förstås inte, till skillnad från många av sina konkurrenter.
– Jag var med och byggde den här bilen förra året, och även den förra som jag tävlade med, så det är väl min personliga relation, säger Sissela.