Det var inte meningen att hon skulle bli handlare med hästtillbehör. Maria Wallin har en bakgrund inom industriprojekt, med jobb både för Sandvik i Spanien och för Husqvarna i Polen. Tanken 2018 var att köpa och driva något industriföretag i området. Men det blev något helt annat.
– Min dotter hade praktik hos Christer Nyholm i Travshopen och undrade om hon kunde få förlängt. Han berättade att det inte gick för att han ämnade sälja rörelsen. Innan hade jag inte tänkt tanken, berättar Marie.
Det övertagandet har hon inte ångrat. Maria var själv hästtjej och har ridit och haft häst sedan hon var barn. Hästintresset har även förts över på dottern. I Mantorp har familjen bott i 25 år, med vissa avbrott för hennes utlandsengagemang.
Hon är inte den förvaltande typen, så planen var från början att utveckla rörelsen på olika sätt. Men det dröjde inte länge förrän utveckling blev helt livsnödvändig. Vintern 2020 började rapporterna att komma om ett virus i Kina. Att det skulle komma hit trodde just ingen. I februari började hon förstå att det var mer bråttom än planerat att få igång nätförsäljningen. Det blev jobb dygnet runt för att i redan mars vara igång med webbshopen.
– Travshopen hade en viss begränsad näthandel redan innan, men omodern och inte anpassad för dagens betalformer, säger hon.
Under pandemin har den fysiska försäljningen minskat. Men ökad näthandeln har räddat verksamheten. Omsättningen är på uppåtgående. Cirka 16 miljoner förra året och året ser ut att stanna på 18. Nästan hälften av omsättningen står det intilliggande travet för – eller Mantorp hästsportarena som det heter.
Arbetet med att utveckla rörelsen har hon fortsatt med. Bakom disken finns nu en fikahörna, för den egna personalen, men också som en hovslagarcentral.
– Hovslagarna jobbar ensamma i fält och behöver någonstans att träffas, värma sig och prata och byta erfarenheter. Här är de välkomna, säger hon och visar sin "relaxhörna".
Hon planerar att locka dem någon gång i månaden med olika tematräffar. Om limskor, till exempel, en typ av hästsko som inte fästs med sömmar utan limmas på hästens hovar.
Det senaste utvecklingsprojektet är boden på gården som är en autoshop. Där kan hästfolket handla det nödvändigaste dygnet runt. Med bank-id, QR-läsare och swish kommer man in och kan betala för foder, sko, reservdelar till staket och medikamenter. På ett bord står en massa hästkurer uppradade.
– Det har hänt tidigare att jag fått rycka ut och öppna butiken när någon kunds häst har kolik, eller slagit upp sår. Nu kan de lösa det mesta själva.
Autoshopen är en 26 kvadratmeter stor begagnad och renoverad arbetsbod som ställts på parkeringen utanför travshopen. Där inne finns också en skrivbok där kunderna kan komma med önskemål vad som ska finnas. Men hela sortimentet får ju inte plats.
Boden öppnade så sent som förra veckan så resultatet vet Maria inte så mycket om än. Idén fick hon vid ett besök i "fläskomaten" utanför Skänninge och efter vad hon har hört så finns det ingen likadan hästbutik någon annanstans i Sverige. Smådjursbutiker finns det dock ett par, oklart om de kallas för "kattomat". Att döpa hennes till "hästomat" var inte aktuellt. På skylten på boden står det "Mantorps Autoshop – alltid öppet".