Det var personal från däckföretaget Euromaster och bensinbolaget Circle K som tillsammans gjorde inspektionerna under onsdagen.
– Vi gör det här för att visa på vikten av att ha koll på sina däck, säger Martin Brottsjö.
Hans kollega Kristoffer Karlsson går runt en långtradare som just har kört in på lastbilsparkeringen och mäter med sin testutrustning. För att kolla mönsterdjupet måste han nästan krypa in under trailern som är fullastad med betongbalkonger på väg till Stockholm.
– Med rätt lufttryck kan man få en bättre bränsleförbrukning och längre livslängd och framför allt en säkrare körning. Det är ju otroligt viktigt att lastbilarna kör säkert på vägen och inte får punktering, vilket kan orsaka avkörning, säger Martin Brottsjö.
Däckbolagen har i många fall avtal med åkerierna om att inte bara skifta däck från vinter till sommar och omvänt, utan gör också inspektioner åt åkarna.
Onsdagens inspektion görs dock på eget initiativ för att sammanställa statistik från vägtrafiken.
– Om vi hittar brister meddelar vi chauffören, säger Martin.
Nu i oktober är det vissa åkare som redan bytt till vinterdäck. Dit hör de som Norrköpingschauffören Ubbe Green kör för. Han visar gärna upp sina lastbilsdäck som är i fint skick trots att de gått många mil.
– Det är viktigt att man kör på bra däck. Det är ett måste. Den här årstiden är det extra viktigt. Vi kontrollerar däcken ofta. Jag kör ungefär 10 000 mil per år och byter vartannat år.