Däckkontroller vid E4: "Hittar vi brister meddelar vi chauffören"

Under onsdagen inspekterades mönsterdjup och däcktryck på långtradardäck vid Circle K i Mantorp.
– Om vi hittar brister meddelar vi chauffören, säger Martin Brottsjö från Euromaster.

Under onsdagen hade Kristoffer Karlsson från Euromaster fullt upp med att kontrollera lastbilsdäck.

Under onsdagen hade Kristoffer Karlsson från Euromaster fullt upp med att kontrollera lastbilsdäck.

Foto: Sune Johansson

Mantorp2024-10-16 16:00

Det var personal från däckföretaget Euromaster och bensinbolaget Circle K som tillsammans gjorde inspektionerna under onsdagen.

– Vi gör det här för att visa på vikten av att ha koll på sina däck, säger Martin Brottsjö.

Hans kollega Kristoffer Karlsson går runt en långtradare som just har kört in på lastbilsparkeringen och mäter med sin testutrustning. För att kolla mönsterdjupet måste han nästan krypa in under trailern som är fullastad med betongbalkonger på väg till Stockholm.

undefined
Ubbe Green är lastbilschaufför. Idag levererar han en teleskoptruck från Helsingborg till Norrköping. Han menar att det är mycket viktigt med ordentliga däck, särskilt vintertid.
undefined
Emilia Romaite från Circle K och Martin Brottsjö från Euromaster ber en chaufför att få kontrollera bilens däckmönster och lufttryck.

– Med rätt lufttryck kan man få en bättre bränsleförbrukning och längre livslängd och framför allt en säkrare körning. Det är ju otroligt viktigt att lastbilarna kör säkert på vägen och inte får punktering, vilket kan orsaka avkörning, säger Martin Brottsjö.

Däckbolagen har i många fall avtal med åkerierna om att inte bara skifta däck från vinter till sommar och omvänt, utan gör också inspektioner åt åkarna.

Onsdagens inspektion görs dock på eget initiativ för att sammanställa statistik från vägtrafiken.

– Om vi hittar brister meddelar vi chauffören, säger Martin.

undefined
Under onsdagen hade Kristoffer Karlsson från Euromaster fullt upp med att kontrollera lastbilsdäck.
undefined
Kristoffer Karlsson är däcktekniker på Euromaster i Linköping. Här kollar han däcktrycket på en långtradare som stannat för paus i Mantorp.
undefined
Däckteknikern Kristoffer Karlsson måste krypa in under lastbilen för att kontrollera däckens mönsterdjup. Här var det godkänt på alla hjul.

Nu i oktober är det vissa åkare som redan bytt till vinterdäck. Dit hör de som Norrköpingschauffören Ubbe Green kör för. Han visar gärna upp sina lastbilsdäck som är i fint skick trots att de gått många mil.

– Det är viktigt att man kör på bra däck. Det är ett måste. Den här årstiden är det extra viktigt. Vi kontrollerar däcken ofta. Jag kör ungefär 10 000 mil per år och byter vartannat år.

undefined
Flygande inspektion av långtradarnas däck på macken vid E4 i Mantorp på onsdagen.
Karta: Circle K Mantorp Motorkorset
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!