Strax före jul blev Arne Gustavsson uppringd av Linköping callcenter som erbjöd honom gratis medlemskap i det som kallas Sverigespar. Arne Gustavsson sa ja till att få information hemskickad.
Strax därpå åkte han på semester i två veckor. När han kom hem låg två nya avtal och väntade.
Det ena var ett nytt elavtal från Energibolaget i Sverige AB, ett tidsbundet avtal på tre år. Det innebar problem, eftersom han redan har ett bundet avtal hos Eon. Att bryta det kostar pengar.
Det andra avtalet gällde telefonen som skulle flyttas till Novakom – den operatör som Andreas Karlsson styr över.
Arne Gustavsson försökte komma i kontakt med Linköping callcenter men hade svårt att få svar.
– Det var en väldigt dålig kundmottagning, där fick jag ju inte mycket hjälp konstaterar han.
Istället ringde han Corren eftersom han läst om Linköping callcenter. Undertecknad uppmanade honom att besöka kontoret på Tornby park 3. Och det gjorde han.
- Jag fick tag på den där Mikael där, men han sa att han väntade på några bandinspelningar från deras kontor i Karlstad, berättar Arne Gustavsson.
Samtidigt sökte Corren vd:n för Energibolaget i Sverige AB för att fråga varför de samarbetar med Linköping callcenter. Någon regelrätt intervju ställer aldrig vd Tarjei Lie upp på, men han svarar via mejl att om det visar sig att leverantören gjort några felaktigheter så ska han omvärdera samarbetet med dem.
För Arne Gustavsson slutar besöket på Tornby park med att han får sitt nya elavtal och medlemskapet i Sverigespar annullerat. Även avtalet med telefonoperatören Novakom slipper han ifrån.
Men delägaren i Linköping callcenter Mikael Välijeesiö ser inget problem med deras sätt att hitta kunder.
– De tackar ja till ett medlemskap och de tackar då också ja till att få prisförslag och sen har de 14 dagar på sig att säga nej och om de då som den här mannen är bortrest så kan vi inte göra något åt det, svarar han.
Han blir tyst en kort stund innan han slätar över en aning och tillägger:
– Men när han kom hit till oss så löste vi ju problemet åt honom.
Men alla de andra då, det här var ju bara en av kunderna?
– Vi hjälper alla som hör av sig till oss.
Varför skickar ni ut avtal som börjar gälla utan att kunden har tackat ja?
– Hela vår affärsidé går ut på att vi ska hitta billigare avtal och det är så här vi jobbar.
Men varför inte skicka avtalsförslag som kunden måsta tacka ja till?
– Så funkar inte vår affärsidé.
Corren har pratat med flera kunder som fått oönskade avtal. Ingen av dem har fått de fjorton dagars ångerrätt som Mikael Välijeesiö påstår finns.